Denisa
Dobry den, mam pritele, ktery byl zavisly na pervitinu v minulosti,ale nevim jak moc, jelikoz se o tom se mnou nechce bavit, jen kdyz on sam chce a pokazde odpovi, ze drogu k zivotu nepotrebuje.Jenomze ja mu v tomhle nedokazi verit.Nedavno dostal zanet do zily na predlokti a rekl mi, ze to ma od slunicka, to je ale myslim hloupost, nad jeho chovanim nekdy zustava rozum stat, sebere auto znameho a ukaze se za tri dny, s tim, ze se nad se nad sebou zamyslel, ze uz to neudela, ale pak znovu. Nevim jak bych to mela poznat,jak to mam poznat na jeho vzhledu,na jeho chovani.nekdy , vlastne casto je strasne moc upovidany,vzteka se, vyvolava zbytecne hadky,na rukou jsem si vsimla, ze mel dost velke cerne jizvy jako po vpichu,ale treba se jen rkrabl, nevim,ale pokazdy predemnou ruce schovava, kdyz si vsimne, ze na ne az moc koukam a jen se usmeje,jako ze nic... nedokaze si najit preci, nechapu kde bere penize, bydli u znameho, vyuziva jen jeho dobroty.Chtela bych znat nejakou dobrou radu, jak ho primet si o tom promluvit, jak ho mam spravne podporit, jak ho mam nadchnout pro lepsi zivot?Je mi ho moc lito, nekdy uz citim k nemu jen tu litost a beznadej.Dekuji vam, jestli mi odpovite, Denisa.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, tak drogy pro Vašeho přítele rozhodně nejsou minulostí. Vše v jeho chování, co píšete, velmi nasvědčuje tomu, že pervitin stále bere - nevysvětlený zánět žil, jizvy po vpichu, schovávání rukou před Vámi, neobvyklé chování jako je jeho mizení na několik dní, přílišná upovídanost (typický příznak intoxikace pervitinem) a pak podrážděnost, agresivita, vyvolávání hádek (typický příznak chování po odeznění intoxikace). Také píšete, že přítel nemá práci, bydlí u známého a vužívá jeho dobroty... Myslím, že víc informací ani nepotřebujete, aby to bylo jasné. Myslím si také, že to víte, píšete, že už mu v tom nedokážete věřit. Pokud byste si k tomu přidala ještě zvětšené zorničky, zvláště ve chvílích, kdy má tu velmi povídavou náladu, vyhublost, období, kdy přítel nepotřebuje spát a dny, kdy je naopak velmi unavený a pořád spí, tak byste měla obrázek dokonalý. Pokud zapátráte v předchozích pár týdnech, myslím, že tam takové symptomy také objevíte. Víte, pokud on sám se o drogách nechce bavit nebo pouze tehdy, když on chce a tváří se, že žádný problém nemá, což ilustrujete tím, že říká, že drogu v životu nepotřebuje, tak asi bude dost těžké si s ním o tom vážněji promluvit a nějak ho nadchnout pro lepší život. Jemu tento život zjevně vyhovuje, svoje užívání drog před Vámi tají, není schopný v běžném životě fungovat, najít si práci... Pokud on sám nebude ochotný situaci změnit, tak s tím mnoho neuděláte. Chápu, že je Vám ho líto a také chápu, že už někdy cítíte jen beznaděj a lítost. Obávám se ale, že to ke zdravému a perspektivnímu partnerskému vztahu nestačí. Měla byste myslet také na sebe a na to, jestli Vám takové soužití stojí za to. Zkuste si to všechno promyslet a když byste potřebovala, tak znovu napište. Zatím držím palce.