strach a beznadej
cinderella-c
Dobry den, chcela by som rozlusknut odpoved na moju otazku, ktorej odpoved vlastne poznam, len by som potrebovala to odborne vysvetlit, kedze ja nemam s drogami absolutne ziadne skusenosti. Moj priatel bol volakedy zavisli od pervitinu, /pichal si ho do zily/, teda on tvrdi, ze to zavislost nebola, pretoze to mal "pod kontrolou" a prestal stym zo dna na den. Momentalne je na tom tak, ze podla neho fajcenie marihuany je zdraviu prospesne, presviedca ma o tom kazdy den a snazi sa ma "prinutit" vyskusat aspon jeden sluk, co ja samozrejme odmietam. Nedavno som unho nasla striekacku s ihlou. Povedal, ze to unho zabudol nejaky kamarat, ze on predsa nie je hlupy aby si nieco pichal. Asi pred tyzdnom som objavila take iste striekacky styri, s maximalne tenuckymi ihlami, cize vpich by som nemala sancu si vsimnut. A nasla som aj malinku striekacku s nejakou latkou, vyzeralo to ako cista voda. Priatel taketo moje tvrdenia odmieta pocuvat, tvrdi, ze moc fantazirujem. Badam ale aj zmeny v jeho chovani...casto chodi na wc, nosi si so sebou aj tu tasticku, kde ma tie svoje striekacky. Ma cudnu naladu, meni nazory, strasne sa poti a mava taky akoby ocelovy, alebo zelezity, kovovy dych. Mam vazne podozrenie, ze si nieco uziva, ale on mi len odvrkne, ze si len dal par slukov jointa. Odstahovala som sa zo spolocnej domacnosti, pretoze ja takto nemozem a ani nechcem zit, pre mna je to nieco uplne vylucene k zivotnemu stylu..prenho je to normalne. Mozem mu ale nejako pomoct??..Alebo uz niet pomoci niekomu, kto je presvedceny, ze joint je zdraviu prospesny, ze sem-tam si nieco "šnupnút" je tiez prirodzene, a ze ja som staromodna a zakomplexovana??Dakujem za odpoved.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud jste u přítele opakovaně našla injekční náčiní a pozorujete změny chování, řekla bych, že je jisté, že opět bere, ať už vám on sám tvrdí cokoli. A to, že jste opustila společnou domácnost je se vší pravděpodobností moudré rozhodnutí. Chápu, že vám na příteli stále záleží a ráda byste mu nějak pomohla a přesvědčila ho, že to, jak to má s drogama, není v pořádku. Bohužel, dokud si on sám nepřipustí, že má problém, nelze mu s ním ani pomáhat. Zřejmě je ve stádiu, kdy má dojem, že má všechno pod kontrolou a žádný problém neexistuje. Za takové situace nepředpokládám, že by byl ochoten něco řešit. Takže nezbývá než mu sdělit, že pro vás je jeho užívání drog ve vztahu nepřijatelné a na tom i trvat s tím, že pokud by se časem rozhodl ke změně směrem k abstinenci, podpoříte ho. Rozhodně si však nastavte ve vztahu jasné hranice a nenechejte sebou manipulovat a myslete především na sebe a svůj vlastní život a budoucnost. No, a v žádném případě se partnerem nenechejte zatáhnout do nějakých drogových experimentů, protože riziko, že byste pak brali oba, je poměrně vysoké. Stává se to často, i když, na druhou stranu, z vašeho dotazu mám pocit, že v tomhle máte jasno:) A ještě jedna poznámka - váš přítel bral a zjevně bere drogy injekčně - na vašem místě bych si nejspíš zašla nechat k lékaři udělat testy na hepatitidy a HIV. Jen pro jistotu:)