Příbuzní
Miu
Dobrý den, náš 30tiletý syn kouří 10 let trávu. Máme za sebou vše co je s tím spojené /neukončení školy, nepracuje, krádeže peněz, věcí, dluhy atd./. On prostě přestal normálně fungovat a má rozbité veškeré sociální vztahy a vazby. Nemá cenu to více rozepisovat, ten vývoj je přesně takový, jak se objevuje na vašich stránkách. My jsme teď ve fázi, kdy jsme jako rodiče konečně pochopili, /asi pozdě, ale přece/, že jiná cesta už nevede, než aby šel z domu. Někdy v prosinci 07 jsme ho dhlásili z trvalého pobytu. Na tři měsíce jsme mu předplatili podnájem, aby nebyl hned na ulici. S námi od té doby rozvázal veškerý kontakt. Ale asi před týdnem u nás v noci zazvonil, jenom se sportovní taškou, mírně smradlavý, i fyzicky na tom nebyl dobře a požádal o vykoupání a přespání. Když jsme ho takhle viděli, tak jsme vůbec nepřemýšleli a nedomýšleli dopad našeho jednání a samozřejmě jsme ho domů vzali. Dali jsme mu najíst, vyprali všechny ty smradlavé až plesnivé věci z tašky ještě v tu noc, s tím, že musí ráno opustit byt s námi jak půjdeme do práce. Pro věci ať si příjde odpoledne až budou suché. Tak se i stalo, ale odpoledne chtěl znovu vykoupat a přespat, ale to jsme mu už nedovolili. Došlo k ostré hádce, kdy nám řekl, že jsme bezcitní lidé, že máme srdce z kamene, že jsme se na něho vykašlali atd. Přiznal se i k tomu, že o podnájem přišel, protože už nepracuje a nemůže tedy platit nájem. Zůstal tedy na ulici. Potom si vzal svou trašku a odešel. Ráno jsme zjistili, že spal v našem paneláku na chodbě. Mám proto tenhle dotaz. Ptají se nás na to i naši příbuzní. Jak se mají zachovat, kdyby třeba někdy hledal azyl u nich? Co mají v tomto případě dělat? Mám ještě jeden dotaz. Zdá se mně, že syn i když teď zůstal vlastně na ulici nemá snahu svou situaci řešit. Vlastně padá pořád dolů. Před sedmi měsíci měl aspoň podnájem a teď má jen tu ulici. Náhodou jsme se dozvěděli, ža dokonce ten podnájem vykradl a věci dal do zastavárny. paní na něho podala trestní oznámení. Mám strach, že se nevzpamatuje. Kam to musí ještě zajít, aby pochopil, že by měl svůj způsob života změnit? Vím, že určité procento lidí se opravdu nevzpamatuje...... Co můžeme v této fázi dělat? Můžeme mu vůbec nějak pomoct? Zdraví Miu

Odpověděl: Aleš Termer
Přeji pěkný večer, Bohužel pro Vás, jako matku, nebudu mít asi úplně uspokojivou odpověď. Bude spíš bolestná. Velmi oceňuji, že jste to s pomocí pro svého syna nevzadala ani po tolika letech. Avšak to, co popisujete, mi na marihuanu tedy "trávu" vůbec nesedí. Marihuana takovýto sociální propad vskutku nezpůsobuje. Pokud ano, je to mimořádná výjimka, a to v globálním měřítku. S takovými případy se setkáváme, spíše (tedy hlavně) v souvislosti s nadužíváním alkoholu a ostatních tvrdých drog (pervitin, heroin, toluen...). Myslím, že jste pro svého syna udělali jako rodina maximum a když to nezabralo, zachovali jste se naprosto správně, když jste ho odhlásili od Vás z bydlení. To se mimoděk potvrdilo i dále, když jste mu předplatili nájem, který dál neplatil ještě navíc ho vykradl. Pro Vás a Vaše příbuzné mám následující radu: Když k Vám zase přijde v "nepoužitelném stavu" a bude žádat o přespání atd. sdělte mu, že v takovémto stavu u Vás nemá co dělat a ať odejde. Pokud to nezabere, máte plné právo zavolat policii, a to bez ohledu na to, že je to Váš příbuzný.Upřímě řečeno, pokud se tak stane, udělejte to. On je plnoprávný a je sám zodpovědný za to co dělá ( i když to tak nevypadá). Chránit se musíte předeším Vy, nehledě na to, že jeho nevítaná přítomnost může obtěžovat i jiné lidi v okolí (nájemníky atd..). Pro vašeho syna existuje v celé ČR sociální "záchytná" síť, pokud jí propadne na dno (či jí úplně mine), s největší pravděpodobností skončí v nápravně - výchovném zařízení čili vězení. Což mnohdy způsobí, že to dotyčnému "konečně dojde". Pokud ještě není pravomocně odsouzen, dá se něco dělat - alternativní trest, ochranná léčba... Háček je v tom, že si nejprve musí uvědomit, že má problém, a to nemalý, a že jestli se někdo chová bezcitně, je to on a nikdo jiný. Napište, odkud jste (stačí město), zkusím Vám vyhledat kontakty na odbornou pomoc - pro Vás i pro něj. Určitě se ještě ozvěte. Držím palec a přeju pevné nervy.