dotaz
barča
Dobrý den už jsem vám psala několikrát tak nechci omýlat dokola pořád jedno a to samé, 19 letá dcera , pervitin , krádeže . prodávání těla ..... vždyt už to všechno znáte. tak jsem se chtěla zeptat neříkejte , že neexistuje nějaký způsob abych jí mohla nechat zavřít do léčebny i proti její vůli. Já už nemůžu to je pořád dokola už to trvá skoro rok. Děkuji moc za odpověd. Hezké léto.

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že je to pro vás velice těžká situace a hledáte jakékoli řešení, nicméně nedobrovolná léčba je řešení více než problematické. Pokud je vaše dcera zletilá, nelze ji proti její vůli zavřít do léčebny, nehledě na to, že takováto léčba pod nátlakem má zřídka očekávaný výsledek. Nedobrovolná léčba je možná pouze v případě, že ji v rámci rozsudku v trestní věci nařídí soud jako tzv. ochranné opatření. Což v praxi znamená, že by vaše dcera musela v souvislosti s užíváním drog spáchat trestný čin (např.krádeže, loupež atd..), být za něj odsouzena a soud by jako jednu z forem trestu zvolil ochranné léčení. (Což soud navíc může a nemusí udělat). Dále je nedobrovolná hospitalizace možná pouze u osob, které byly soudem zbaveny způsobilosti k právním úkonům. K tomu bych si dovolila podotknout, že samotné užívání drog a závislost není kvalifikovaným důvodem pro omezení nebo zbavení způsobilosti. Navíc je toto řízení poměrně obsáhlé a zpravidla je soudem způsobilost omezena pouze částečně - např. k nakládání s finančními prostředky. Na závěr bych si vás dovolila odkázat na odpověď kolegyně Báry Orlíkové na váš minulý dotaz a citovat z ní pro situaci, kdy vaše dcera jakoukoli pomoc odmítá, to podstatné . "...v tuto chvíli je toho skutečně málo, co byste mohla pro dceru udělat. Napadá mě jen, že stejně jako je řada lidí ve stejné situaci jako Vaše dcera, tak je také řada rodičů ve stejné situaci jako Vy a řada odborných zařízení nabízí rodinám závislých pomoc a podporu. Mohla byste aspoň získat potřebné informace a podporu pro sebe, a v okamžiku, kdy by dcera byla ochotná přijmout Vaši pomoc, tak byste byla připravená a věděla, jak na to. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit. Zatím držím palce a věřte, že většina lidí se z drog dřív nebo později dostane - často to je ale bolestné a trvá to dlouho. Po tu dobu potřebujete podporu především Vy..."