re: zornice
filip
Nechci to tu zatezovat ne az tak uplne drogovym tematem, ale dost by me zajimalo, jake muzou mit nesymetricke zornice v praxi efekt. Rekl bych, ze to musi hodne rozhodit mozek (resp. vnimani). Zajimalo by me to tak nejak po teoreticky strance, jak by to bylo hypoteticky v praxi ;-) (huh) Pripadne by mi stacil nejaky odkaz na dalsi informace. Zkousel jsem neco na tohle tema hledat na internetu, ale jelikoz netusim, jak by se tohle mohlo meicinsky nazyvat, vysledky vyhledavani byly uplne o necem jinym :-) Kdybyste prosim byl s to me alespon nejak nasmerovat, budu Vam zavazan :-))

Odpověděl: Jakub Minařík
Nasměrovat vás mohu, ale musíte toho dost přečíst. V zásadě si přečtěte fyziologii a patofyziologie CNS (je to huh) no a pak se můžete pustit do další literarury, která tyhle věci modeluje-no a tam to najdete. To v tom případě, že byste se tím chtěl fakt zabývat a jsou to v podstatě měsíce práce. V zásadě doporučuji vystudovat lékařskou fakultu. Takže, ...
Celkem jednoduché vysvětlení tohohle problému (co si s tím počne mozek) by se dalo shrnout asi do tohoto-mozek si se spoustou věcí poradí. Prostě upraví reaktivitu center, které v konečném důsledku zpracovávají informace. Musí se ale jednat o chronický stav a nějakou dobu to trvá (řádově měsíce). To je ten důvod proč lidi kteří šilhají nevidí nakonec dvojitě, resp. diplopie se za čas upraví. Oproti stavu, kdy mozku rozhodíte odrazy, resp. posunete je proti sobě (např. při fraktuře lbi kdy dojde k odklonu rovnoběžných os ve které se oči pohybují) je nestejnoměrná velikost zornic sranda. :-)