Cigarety, alkohol, tráva, plyn do zapalovače
_abc
Je mi 17 let, od jedenácti pravidelně kouřím, v třinácti jsem k tomu začal pít a od čtrnácti let poměrně často hulim trávu. Když nejsou peníze na trávu a já se prostě chci zhulit, sáhnu po plynu do zapalovače. Na cigaretách jsem závislý fyzicky (cca 10 cigaret denně,v hospodě klidně i 3 krabičky), na alkoholu spíš jen psychicky (piju poměrně často, ale bez alkoholu vydržím i delší dobu), na trávě se prý fyzická závislost vyvinout nedá, takže tam je to pouze o psychice. Trávu hulim jenom když mám peníze a čas (což je docela často), baví mě to, líbí se mi to, ale bojim se, že to u trávy nemusí skončit. Hulim fakt rád, vždycky se pak chodím třeba projít po hřbitovech, kde je báječná atmosféra a klid, nebo se třeba jen tak procházim po praze, pozoruji lidi a auta a cítím se fajn. Kámoši říkají, že když jsem zhulený, chovám se líp, jsem milejší, příjemnější a o to radši potom hulim - protože to přináší pozitivní pocity nejen mě, ale i lidem v mém okolí. Bohužel bych nejraději hulil každý den několik špeků, na to ale nejsou peníze, proto místo toho vdechuji plyn do zapalovače - vím, že je to velmi škodlivé a nebezpečné, ale prostě se chci "odpoutat" od běžného života, běžného světa a bloudit duchem někde jinde. Obávám se, že mám na marihuaně vypěstovanou velmi silnou psychickou závislost. Nechci přestat s trávou, ale nechci zkoušet nic tvrdšího (jakože tu možnost už jsem měl, a ne jednou, zatím jsem odolával pokušení, ale člověk nikdy neví..). S alkoholem a s cigaretami bych nejraději přestal - po požití alkoholu se chovám skutečně hrozně, občas se probudím někde na zemi ve vlastních zvratkách a nepamatuju si, jak jsem se tam dostal a co se dělo, bolí mě hlava, prostě hnus. Cigarety nesnáším - leze to do peněz a skoro nic z toho nemám, akorát nutkání si za chvíli zapálit znova. Chtěl bych tyto problémy nějak vyřešit, nejlépe anonymně u nějakého psychologa či co - nechci, aby naši cokoliv věděli. Také by bylo skvělé, aby se za to nemuselo moc platit - psychologové a psychiatrové jsou obvykle dražší než gram trávy a to už by se doma vysvětlovalo blbě, kam mi tak rychle zmizela tisícovka. Pokud tedy máte nějaké spolehlivé kontakty na nějaké poradny pro nezletilé, kde mám zaručenou anonymitu a nízkou cenu, budu moc rád. Děkuji

Odpověděl: Martin Hulík
Pochopil jsem, že užíváte ledacos a napůl vás to baví a napůl máte strach, kam to může zajít. Doporučuju zavolat na jeden z přiložených kontaktů, domluvit si individuální poradenství (tj. "pokec" s terapeutem obvykle kratší než 1 hodina), promluvit si o vaší situaci a eventuelně se dohodnout na dalším sezení, když budete mít zájem a kolegové to doporučí. Je to zdarma, ale není to anonymní - budou chtít vědět vaše jméno, ale jsou vázáni lékařským tajemstvím. Je-li pro vás důležité, aby o tom nevěděli rodiče (vzhledem k tomu, že vám není 18), domluvte si podmínky při objednání. Neměl by to být zásadní problém. Vřele doporučuju přijít na dojednanou schůzku střízlivý. Tak držím palce, ať je vám to k užitku. 1. CADAS SANANIM (psychiatrická ambulance), Spálená 12, Praha 1, tel. 222 924 245 2. Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel. 220 803 130