rohlik
zdravim, byl jsem na perníku skoro tři roky vlastně jsem ho i vařil 2 roky a znáte to kamarády mi pozavíraly atd. a ted mam starsnou chut ale nechci do toho spadnout je naka moznost uplně vyléčit závislost?vymazat z hlavy?rad bych zacal zase od zacatku..snad mi poradíte..

Odpověděl: Aleš Termer
Také zdravím, chutě bývají hlavně zpočátku abstinence velmi silné. Je třeba jim porozumět a naučit se je ovládat. K tomu zpravidla slouží léčba. Chutě časem slábnou, ale od lidí, kteří už nějakou dobu abstinují dobře vím, že nikdy úplně nezmizí. Chutě fungují na principu tzv. spouštěčů. To znamená, že se abstinující člověk setká během abstinence s něčím, co může být i podvědomě spojeno s životem kdy bral, a to v něm spustí chuť na drogy. Může to být v podstatě cokoliv: místa, tváře, obrazy, (často obtížné) situace, pachy - ty údajně fungují naprosto spolehlivě, atd. Samozřejmě, že spouštěčů se nejde zbavit. Lze se ale naučit tomu, co dělat a jak se zachovat v momentě, kdy taková chuť přijde. S chutěmi se terapeuticky pracuje hlavně v léčbě, chce to mít tedy nějakého průvodce, který vás tímto bludištěm chutí provede - terapeuta. Pokusil jsem se Vám tímto nastínit (opravdu velmi zhruba), že závislosti není možné se úplně zbavit, ale lze jí eliminovat natolik, že se neprojevuje. Musíte jí "držet na uzdě pěkně zkrátka". Malý příklad: Kuřák, který několik let kouřil a přestane, se nikdy nestane nekuřákem, ale "pouze" abstinujícím kuřákem - což je dobře, protože nekouří - NAUČIL SE vše, co kdy dělal s cigaretou, dělat bez ní. I když má někdy STO CHUTÍ si zapálit. Tak to platí u všech závislostí. Když napíšete region odkud jste, mohu Vám pomoci vyhledat kontakt na odbornou pomoc. Mějte se, a držte se! Aleš Termer