Pomoc
Izi
Dobry den, uz jsem vam sem psal jednou a muj dotaz jeste nebyl zodpovezeny. Muj problem se tyka me kamaradky, ktera je na pervitinu. Pred par mesici si ho zacala strilet a je mi ji lito. Nekdy ma svetle chvilkya mluvi o tmom, ze by mela skoncit, protoze se boji, ze na to doma prijdou a bude pruser. Presvedcuju ji aby s tim skoncila a aby to rekla rodicum ale vzzdy mi odpovi, ze by ji poslali do odmastovny, protoze ji v nicem neveri a na to aby chodila sama dna terapie, na to pry neni presvedcena, ze chce fakt prestat. Ustavni lecba by asi byla reseni, odstrihlo by ji to od vsech a snad by ji to pomohlo ale ona nechce byt zavrena, protoze neni cvok a protoze nikomu nechce byt jako cvicena opicka a muset delat neco co sama nechce - pry. Mohl bych se zeptat, jak to probiha v ustavni lecebnach? Je tam opravdu takovy rad? Ceho se bude muset ucastnit? Nejaka sezeni? Psychoterapeuti? Umelecke krouzky, telesna vychova atd?

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den, omlouváme se za zpoždění odpovědi. Podle toho, co píšete, není vaše kamarádka teď moc ochotná svůj problém radikálně řešit. Vaše nápady jsou dobré a vlastně by mohly fungovat, pokud by ale ta slečna chtěla a v tom bude asi kámen úrazu. Často se věci dají do pohybu poté, co se braní drog provalí doma - vaše snaha jí přesvědčit, aby to řekla doma, je přesně to pravé. Ono se na to stejně jednou přijde. Dokud nebude ochotná mluvit na rovinu s rodiči, doporučil bych jí určitě docházet do kontaktního centra. Když už si drogy píchá, možná ocení výměnu injekčních stříkaček a podobné služby, které jí aspoň ochrání před nákazou žloutenkami nebo HIV. Pracovníci kontaktního centra také můžou poradit vaší kamarádce, pokud bude mít zájem o léčbu, společné sezení s rodiči (ti také možná budou potřebovat odbornou pomoc, až zjistí, jak jejich dcera tráví volný čas), prostě s ní budou mluvit. Závěrem: popisovat, jak to vypadá v ústavní léčbě, teď nemá cenu. Vaše kamarádka ještě není tak daleko a podrobné informace poskytne kontaktní centrum. Tam by měla chodit určitě, ať už se léčit chce nebo ne. Je fajn, že se snažíte kamarádce pomoci. Asi je zbytečné vám psát, že jí určitě nepomůžete tím, že budete s drogami experimentovat taky, ale to já jen tak pro jistotu. Mějte se. Kontaktní centrum Karlovy Vary: http://www.os-svetlo.net/indexkcvary.htm Kontaktní centrum Cheb, Sokolov, Tachov: http://www.kotec.cz/k-centrum/