katka
Dobrý den, chci se zeptat,jak bych mohla postupovat,pakliže bych měla zájem o psychologický výcvik.Koho kontaktovat a jaká kritéria bych měla,kromě dlouhodobé abstinence splňovat.Jakým způsobem abstinenci trvající pět let potvrdit,pokud jsem nenavštěvovala doléčovací program po ukončení léčby.Pokud to tedy ode mě není moc drzé a troufalé. Děkuji S pozdravem Katka.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Asi hlavně záleží, k čemu má ten výcvik být určen, v jakém typu zařízení a s jakou klientelou byste chtěla pracovat nebo už pracujete. Buď je výcvik požadavkem zaměstnavatele (nebo potenciálního zaměstnavatele) na určitou pozici, pak by stálo za to konzultovat s ním. Pokud teprve uvažujete, že chcete pracovat v zařízení na pozici terapeuta nebo podobné, pak by stálo za to nejdřív jít někam na stáž, eventuelně studovat školu vhodného humanitního zaměření (to ale nebývá pro výcvik nutný předpoklad) - prostě se porozhlédnout a podle toho směřovat do konkrétního typu výcviku. Jinak: drzé a troufalé to určitě není - např. v oboru závislostí pracuje mnoho kolegů s vlastní zkušeností se závislostí a léčbou, mnozí z nich jsou vynikající terapeuti a odborníci. Záleží na dohodě s vedoucími výcviku během přijímacího řízení. Pět let abstinence by mohlo být asi samo o sobě dostatečný odstup. Důležité ale je, že výcvik nemá být pokračováním vlastní léčby (ale je sebezkušenostní, tzn., že účastníci pracují s vlastními tématy "naostro") - takže určit hranici mezi terapií a výcvikem je komplikované a zase záleží na dohodě s lektorským týmem, stejně tak u případné záruky délky vaší abstinence. Další kritérium bývá maturita, minimální věk, požadavek na zdraví (např. že uchazeč netrpí akutním duševním onemocněním), atd. Samostatný problém je zvolit si správný typ výcviku. Některé psychoterapeutické školy pořádají kratší ochutnávkové semináře, mohlo by být fajn něco takového vyzkoušet. Pátrejte po internetu. Výcvik trvá zhruba pět let a není zrovna levný, takže než se k něčemu rozhodnete, určitě se podrobně poraďte s někým, kdo ho absolvoval a pracuje na podobné pozici jako byste chtěla vy.