Podezření syna
Anonimka
Před nedávnem jsem pozorovala na synovi divné chování. Mám podezření, že něco pil nebo byl něčím ovlivněný. Nejsem si vůbec jistá co se děje. Když se ho zeptám, tak je na mě bud rozčilený, lže mi, nebo neodpovídá vůbec. Chtěla bych si s ním o tom promluvit, ale všechno popírá. Hrozně lže, klidně přísahá na naši smrt. Popřel by i vlastní rodiče. Když už něco řekne tak si za tím stojí. Ještě je nezletilí, takže snad na ním mám ještě nějaký vliv. Nikdy jsem žádný alkohol u něj neobjevila nebo něco podobného. Bojím se o něho at se mu nestane něco zlého aby nespadnul do závislosti. Poradte mi co mám dělat.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Nepíšete, kolik vašemu synovi je a to je dost podstatná informace, abychom vám mohli nějak rozumně odpovědět. Jestli je váš dotaz ještě aktuální, zkuste napsat znovu a trochu dotaz upřesnit, včetně toho jaké máte konkrétní důvody si myslet, že váš syn zneužívá alkohol nebo jiné drogy. Pro inspiraci se podívejte na texty na těchto stránkách: www.odrogach.cz/index.php?p=2&sess= Takže zatím jen obecně: žádný rodič nemá na své děti od jistého věku takový vliv, aby stoprocentně zajistil, že se děti vyvarují užívání alkoholu nebo jiných drog. Minimálně u alkoholu a cigaret patří experimenty k dospívání u naprosté většiny mládeže a např. experimenty s marihuanou u nadpoloviční většiny. To neznamená, že máme rezignovat, spíš se snažit, aby to děti ve zdraví přežily, experimenty se pokud možno aspoň oddálily a nerozvíjely se do pravidelného užívání. Ničeho z toho nelze dosáhnout úplně spolehlivě (tedy pokud dětem nechceme ublížit ještě víc tím, že je budeme držet pod zámkem). Jednoduché návody nejsou, ale předpokladem úspěchu jsou dobré vztahy v rodině a otevřená komunikace. No, podívejte se na ty výše uvedená stránky a kdyžtak znovu napište.