otec alkoholik
Monika
Dobrý den, můj otec ukončil úspěšně léčbu v Psychiatrické léčbně v Opavě v dubnu 2007. Asi 9 měsíců vydržel abstinovat, našel si práci a vedl uspokojivý rodinný život. O Vánocích potkal kamaráda, který ho zlákal na skleničku a od té doby opět pije. Týden denně tajně pije, nejí, pak má absťák (vč. dellirium tremens). Pak zhruba 14 dní abstinuje a začne nanovo. Jaterní testy má v pořádku, ale je podvyživený a mívá pocity strachu. Po propuštění z léčebny užíval ambulantně Antabus, ale bývalo mu špatně, tak sám od sebe přestal s užívám a docházením k lékařce. Ťeď se snažíme ho přesvědčit, aby si našel jiného lékaře (v bývalou lékařku ztratil důvěru) a aby se léčil. Pobytu v léčebně se vyhýbá, asi to byl pro něj traumatizující zážitek. Poraďte, prosím, existuje lék, užívaný ambulantně, který mu sníží chuť na alkohol a zároveň nebude způsobovat nevolnosti? Děkuji.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Léky, které by mohly pomoci, existují, ale váš otec by musel navštívit psychiatra (AT ambulanci) a domluvit se s ním. Když ale dosavadní ústavní léčba nevedla k cíli a v následném ambulantním doléčování se váš otec neudržel, je nepravděpodobné, že by v téhle fázi vše začalo fungovat jen pomocí léků. Možná by mohl fungovat tento postup: 1. Najít si AT ambulanci nebo psychiatra se zkušeností s léčbou závislostí. 2. Domluvit si v AT ambulanci, co dál. V případě, že ambulantní péče není teď perspektivní, protože váš otec nebude schopen udržet abstinenci mimo chráněné protředí (a to je bohužel pravděpodobné), co nejrychleji nastoupit ústavní léčbu. Nemám zkušenosti s PL Opava, ale možností je víc. Osobně bych doporučil PL Červený Dvůr. 3. Po řádně dokončené ústavní léčbě docházet do AT poradny, kde je možno domluvit si kromě poradenství také medikaci. Vyjma Antabusu existují i jiné léky, které mohou pomoci s abstinencí. Kdybych to měl shrnout, stejně si bude váš otec muset vybrat mezi prohlubující se závislostí se všemi důsledky a opětovným seriózním pokusem o léčbu a doléčování, což ale také není zrovna jednoduché.