Co udělat, když je někdo na samém začátku-pomůžu?
Dobrý den, mám kamarádku, která byla pro mě vždy vzorem zodpovědnosti, čestnosti, vždy žila podle pravidel a stejně tak i vychovávala své děti. Na vše je sama, rozvedená, tedy tíha zodpovědnosti a samoty je velká. Je tomu pár týdnů co se seznámila s člověkem, který bere drogy-konkrétně pervitin (za vaření a prodej byl ve vězení). Osobně ho neznám-ani jméno. Jsem zoufalá z toho, jak se u mé kamarádky posunují hranice, co je v pořádku, co toleruje. Včera drogu už také dostala a zkusila. Steretotyp a tíhu osamnění a zodpovědnosti řeší touhou být "alespoň chvíli" nezodpovědná, jak říká mít křídla. Mám veliký strach-je na úplném začátku a já prosím o radu, jaký postoj mám zaujmout. Jsou tady děti, které miluje a život, ve kterém byla ráda. Moc Vám děkuji za odpověď a doufám, že dotazů tady bude do budoucna co nejméně. Hezký den.

Odpověděl: Aleš Termer
Přeji hezký den, podle toho co tu píšete, máte svou kamarádku velmi ráda. Bohužel to vypadá, že v tuto chvíli je pro ni nejdůležitější její nový partner a vše ostatní "nevidí, neslyší". To, že se takhle "spustila" může mít různé důvody, každopádně je teď nejdůležitější abyste Vy zachovala chladnou hlavu a nepropadala zoufalství. S kamarádkou si nějak citlivě promluvte a sdělte jí, že je pro Vás důležitá a v čem. Nevinný experiment se může zvrhnout v bezbřehé braní, zvlášť je-li její partner takový jak popisujete, takové věci se skutečně stávají. Zkuste jí odlehčit tu tíhu osamění společnou činností. Třeba i něčím co jste spolu nikdy předtím nedělaly, něco nového a objevného pro vás obě - zkrátka aby nemyslela na perníková křídla. Rozhodně jí nijak nenadávejte, nevyhrožujte, že ji třeba "udáte" apod. Měla by však jasně vědět, že s takovým jejím chováním nesouhlasíte, ale že jste připravena ji v pozitivním smyslu slova podpořit. Pokud se však stane, že by se to celé zvrhlo(doufám, že se tak nestane), měla byste chránit především sama sebe a říci, že v takovém stavu s ní kamarádit nebudete. Vím, je to velice těžké a nepříjemné, ale nemůžete přebírat zodpovědnost za někoho jiného a trápit se tím - rizika si nese ona sama, jen by o nich měla vědět a vést je v patrnosti, zvlášť má-li děti. Kdyžtak se ozvěte a dejte vědět jak to šlo. Držím palec. ALeš Termer