dotaz
ddd
Dobrý den, mám kamárádku,která asi před 2 roky brala drogy, prý šňupala pervitin. Pak už byla čistá a nyní mám obavy,že znovu něco začala brát,ale říká že ne,na krevní test jít nechce,protože se prý pervitin drží v krvi až 3 roky,že se bojí,že se tam objeví a my jí nebudeme věřit. Já drogám a těmto věcem nerozumím,ale chtěla bych nějak zjistit,jestli je čistá nebo ne,ani nevím co by mohla asi nyní brát. Nevím co mám dělat,chtěla bych to zjistit,možná že to ani tak často nebere,ale jen něco a zatím občas. Jak by se to dalo zjistit,jestli v nějakých drogách jede nebo ne? Děkuji za odpověď! ddd

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, možnosti, jak zjistit, zda Vaše kamarádka užívá drogy jsou víceméně dost omezené. Předpokládám, že je již dospělá a v tomto případě není možné jí nutit k odběrům krve či moči za účelem testování na drogy. Chápu ale Vaše podezření a obavy, soudě tedy zejména z jejího chování, kterým se testům vyhýbá lživými informacemi. Pervitin se rozhodně v krvi nedrží 3 roky, ale jen několik dní. To, jestli drogy užívá, se však dá zjistit i jinými způsoby, ne však už tak jasnými a průkaznými jako z testů. Změnilo se nějak její chování? Střídají se doby, kdy má spousty energie s těmi, kdy ji naopak postrádá? Změnila se nějak její nálada? Nejí nebo naopak mívá záchvaty hladu? Perivitin je stimulancium, které jí může pomoci vytvořit velké množství energie, což si pak ale organismus vybírá velkou únavou a nezvykle dlouhým spánkem. To jsou asi nejviditelnější známky, které se dají pozorovat i po ne příliš dlouhé době užívání. Později nastoupí i jiné komplikace, zdravotní, psychické. I když však budete mít jednonačnou odpověď na vaši otázku, stále nebude vyhráno. Z toho, jak Vaše kamarádka reaguje, příliš necítím nějaký zájem situaci měnit. Můžete jí samozřejmě podpořit, bude-li od Vás potřebovat nějakou pomoc v rozhodnutí směrem ke změně, ale její potíže za ni vyřešit nemůžete. To musí ona sama. S pozdravem Eva Formánková.