problém?
mia
Dobrý den, ráda bych se na Vás obrátila s problémem ohledně mého bratra (17). Kouří marihuanu cca rok, dokonce se k tomu i přiznává, ale odmítá připustit, že by měl jakýkoli problém, že by byl jakkoli závislý. Přesto, že kouří každý den, někdy obden, a to jak v partě kamarádů, tak i sám např. doma. Ve škole nemá žádné potíže, ba naopak je téměř premiant, svůj volný čas tráví převážně doma, nemá žádné zájmy ani koníčky. Je často unavený, hodně času prospí, téměř nejí. Komunikace doma je minimální, bratr je velmi apatický a bez zájmu o vše okolo-rodinu, zájmy, atd., nejradši se jen tak poflakuje doma nebo venku s partou, někdy se vrací velmi pozdě domů.Doma nepomáhá, nerespektuje rodiče ani mantinely, které mu kladou. Rodiče jsou z něho zoufalí, a vzhledem k tomu, že s bratrem není žádná rozumná řeč, poněkud rezignovali. Já si ale myslím, že by se celá situace měla řešit, a to co nejdřív-myslím, že je to problém. Budu velmi vděčná za Váš názor. Děkuji.

Odpověděl: Aleš Termer
Přeji pěkné odpoledne. Předně, máte můj obdiv, že jste sebrala odvahu k tomu, celou věc nějak řešit. Nejsem schopen Vám říci, zda-li jde o závislost na marihuaně. K tomu se musí vyjádřit psychiatr - ten dělá diagnózy. Leč příznaky, které u svého bratra pozorujete leccos napovídají. Podle toho co popisujete je komunikace u Vás v rodině "na bodu mrazu". Zkuste nejprve citlivě promluvit s rodiči jak se k celé věci staví. Příkazy či zákazy (tradiční rodinné "řešení") obvykle nic nevyřeší, ba právě naopak - i když to přímo nezmiňujete, bývá to v takových situacích víc než často. Je třeba aby se Vaši rodiče (pokud s tím opravdu chtějí něco dělat) nejprve spojili s odborníky na drogové závislosti v místě Vašeho bydliště a celou věc projednali jak se říká "tváří v tvář" s profesionálem - pokud nebudou chtít, můžete to udělat i Vy sama. Stejně, dříve či později, se budou muset nějak do celého procesu řešení zapojit.Přeci jenom se jich to velmi týká. Napište kde bydlíte - ne adresu, stačí region, nebo nějaké větší město (krajské, okresní)u Vás v okolí - zkusím Vám vyhledat kontakt na odbornou pomoc. Vězte, že vždycky existuje nějaké "světlo na konci tunelu". Ano, zní to jako klišé, ale je to tak. Zatím se držte a napište Aleš Termer