Ako ďalej?
Mama
Dobrý deň, moja dcéra fajčí marihuanu. Trvá to už asi 4 roky. Keď som na to prišla, skontaktovala som jej lekárku, ja som s ňou rozprávala, ona sľubovala hory-doly, ale neprestala. Po skončení školy odišla do Prahy, domov chodieva tak raz za dva mesiace. Viackrát doma zobrala zlato a dala ho do záložne, keď som to zistila, plakala a prosila, že všetko skončí a bude to inak. Stále jej chýbajú peniaze, aj keď pracuje a znovu mám zlato v záložni. Mali sme veľmi dlhý rozhovor, kedy sa mi priznala, že začala brať pervitín a bola na tom zle. Tvrdí, že sa z toho dostane, že už s tým prestala, dokonca prestala aj fajčiť cigarety, len marihuanu si občas dá... Prosím Vás, mám jej veriť, že sa z toho môže dostať aj sama? Ako jej môžem pomôcť?

Odpověděl: Jana Justinová
DObrý den, je možné, že se závislý z drog dostane sám. Někomu se podaří na poprvé, někomu po několikáte a někomu nikdy a musí třeba i opakovaně na léčení. Možná bych zkusila dát jí naději, pokud tvrdí, že teď nebere. To, že si ale někdy zakouří marihuanu není dobré znamení, protože to u závislých bývá cesta k relapsu. Zeptejte se jí, proč má potřebu marihuanu kouřit a proč se jí nemůže vzdát? Je to také droga a také závislost. Co se týče léčby, myslím, že dcera není v pozici, kdy by si mohla diktovat podmínky. Doma kradla a lhala a pokud chce dál s Vámi a rodinou vycházet, měla by se s Vámi dohodnout na jasných pravidlech. Na druhou stranu jestli je už plnoletá, stejně ji nemůžete někam nechat hospitalizovat nedobrovolně. Bylo by dobré navštívit společně odborníka, ambulantně, a s ním vypracovat obooustranou dohodu, za jakých podmínek může dcera domů a Vy ji budete podporovat. Ona by mohla také ambulantně řešit, proč se jí nedaří abstinovat a co jí v životě chybí, že to hledá v drogách.