kouření marihuany - deprese
mkata
Dobrý den, můj bratr (28 let) už dost dlouhý čas - asi 10 let co vím já - kouří marihuanu. Nedávno jsem náhodou našla v jeho pokoji (hledala jsem jízdní řády autobusů a ze zadní strany na nich to stálo) jakýsi "dopis či popis" toho jak se cítí. Šlo o velmi depresivní text ve smyslu "já jsem k ničemu, nic jsem nedokázal, níkdo mě nemá rád, nikdo mi nerozumí, nejlepší bude to skončit"...V posledním roce je bratr cca každých čtvrt roku nemocný - minimálně 14 dní neschopnosti kvůli tomu, že omdlí v práci, nebo má hrozné bolesti... na vyšetřeních se ale nikdy nezjistí žádná fyzická příčina... Jde tedy o psychosomatický problém v souvislosti s kouřením? Opravdu nevím jak mu pomoct, nechci ho v tom nechat samotného a mám o něj strach, ale sama s tím asi nic nezmůžu. Můžete mě nasměrovat na správnou poradnu nebo pomoc? Děkuju MKK

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, z toho, co popisujete, se dá těžko odhadnout, které problémy předcházely, zda užívání marihuany pomohlo k rozvoji bratrova špatného psychického stavu či zda předcházely užívání marihuany právě tyto stavy. Dle Vašeho pozorování Váš bratr trpí stavy, které působí jako deprese a je pravděpdoboné, že i jeho fyzické obtíže s nimi mohou souviset, a to obzvláště pokud se při vyšetřeních nenalezla žádná příčina. Doporučovala bych Vám si o tom s bratrem promluvit, není přitom důležité vědět, z čeho jeho obtíže pramení či jakou případnou diagnózou trpí, máte i tak dost informací o tom, co se s ním děje a samozřejmě v neposlední řadě i právo na to, se o něj bát. To vše mu můžete sdělit s nabídkou pomoci. Doporučila bych Vám obrátit se na naše ambulantní psychiatrické zařízení - CADAS, kde jedna z cílových skupin jsou uživatelé drog s duševním onemocněním. Je třeba se předem objednat a pokud to bude pro bratra příjemnější, můžete přijít s ním. Telefonický kontakt je: 224 949 035. V případě, že nejste z prahy a nevíte, kam se obrátit, napište mi lokaci, pokusím se vyhledat kontakt v místě Vašeho bydliště. S pozdravem a přáním pěkného dne, Eva Formánková.