marihuana
Hannah
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak časté kouření marihuany lze ještě považovat za "bezproblémové." Vím, že neexistují žádné normy ani pravidla a vím, že žádné užívání jakékoliv drogy není úplně bezproblémové. Ale řada lidí v mém okolí příležitostně "hulí" aniž by jim to nějak zasahovalo do života. Lze za takové "bezproblémové" užívání považovat např. hulení 1x za měsíc při příležitosti s kamarády nebo je to již příliš často? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, ptáte se na "bezproblémové" užívání marihuany. Jak správně píšete, žádné užívání návykové látky není bezproblémové. Existují však různé cesty, jak se zorientovat v tom, kde je zhruba ta tenká hranice mezi těmito dvěma pojmy. Problémové užívání drog je spojeno především s problémovým životním stylem. To v zásadě znamená, že jakmile Vám užívání návykové látky začne zasahovat do života takovým způsobem, že Vám to již přestane vyhovovat, je třeba mít se na pozoru. Buďto to můžete poznat tak, že začnete dostávat zprávy od Vašeho okolí, že něco není v pořádku, nebo Vám samotné může začít něco vadit. Při užívání marihuany ve frekvenci jedenkrát měsíčně však toto riziko asi opravdu nehrozí. Tam bych spíše viděla potencionální rizika vzhledem k Vašemu věku (čím nižší, tím rizikovější) či k případným dalším obtížím, která sice nejsou častá, nicméně Vás na ně stejně musím upozornit. A to jsou: Při „špatném naladění,“ tedy například při déletrvající depresi z rozchodu s partnerem nebo při intoxikaci na místě, kde to není příjemné a/nebo s lidmi, kteří jsou nepříjemní a neznámí, může dojít k rozvoji paranoidního stavu, kdy má dotyčný pocit, že je ostatními sledován, že se na něj stále dívají, pozorují ho, hodnotí. Může se objevit i strach, že bude zatčen policií za užívání „trávy“ (přestože již tuto nezákonnou drogu nemá u sebe) atd. U predisponovaných osob, tedy osob s vytvořenou či vrozenou dispozicí může dojít k rozvoji velmi intenzivních, hlubokých depresivních stavů či stavů úzkosti a napětí. Ty mohou při vystupňování přejít až do panického stavu, kdy hrozí nebezpeční sebepoškození či naopak agrese k okolí. Občas se to může stát při nepřipravenosti k požití velmi vysoké dávky (tady je nutno upozornit na obecnou nemožnost ověřit si koncentraci THC v kupovaném i vypěstovaném rostlinném materiálu; konzument vlastně nikdy přesně neví, kolik účinné látky pozře). Velmi výjimečně u disponovaných jedinců (či při velmi vysoké dávce při dlouhodobém užívání) může dojít k mírným stavům zmatenosti. Ty za určitých okolností mohou přejít až do psychotické roviny - tedy projevit se stavem zmatenosti, dezorientace, poruch myšlení, emocí apod. Výjimečná není autoagrese či agrese k okolí. V případě delšího přetrvávání těchto stavů je nutné posouzení psychiatrem. Zde se častěji jedná o provokaci latentního duševního nemocnění, kde konopí může sehrát úlohu spouštěcího mechanismu (podobně jako v případě rozvoje dlouhodobé hluboké deprese, pokračující i po odeznění intoxikace). K tomu může dojít i při jednorázové první zkušenosti s touto drogou a toto riziko patří pravděpodobně k nevýraznějším. Neexistuje totiž možnost kvalifikovaně předvídat, u koho nenastane a u koho ano. S pozdravem Eva Formánková