Marta
Dobrý den. Všude i u vás v různých článcích čtu, že situace v rodině, kde je jeden alkoholik je v podstatě neřešící. Je opravdu nutné se rozvést, když chci dohnat manžela k léčení? Chtěla bych mu moc pomoct, ale jsem opravdu zoufalá. Manželovi je __ let. Je stavebním inženýrem, živnostníkem. Velice hodný člověk, v podstatě. Máme __letého chlapečka a jsme spolu _ let. Pije už od vysoké školy. V prvním manželství byl __ let, samozřejmě, že pil také (zaslechla jsem to od „přátel“ a jeho rodiny i od něj samotného). Potom tři roky byl sám a to se doslova upíjel. Dle jeho sestry to vypadalo tak, že pil celý týden a oni (rodina) si ho na víkend stahovali na chalupu, aby aspoň během víkendu nepil. Po třech letech začal abstinovat, seznámili jsme se a nepil cca rok. Pak začal znovu, ale bylo to takzvaně kvartálně. Nepil měsíc, pak se opil a pak znovu měsíc bez alkoholu. Jeho opilecké dny ovšem byly vždy až do pořádné opice. Nikdy nepřišel jenom mírně opit, vždy bez věcí, bez telefonů, tašek s projekty a tak… Dokonce jednou, když ani nevěděl, jak se ocitnul v sousední vesnici jsem ho přihlásila do alkoholické poradny a tu navštěvoval tři roky. K mému údivu tam chodil, bylo mi jasné, že je to, jenom aby neztratil rodinu. Ale samozřejmě pil takto kvartálně pořád. Ještě je asi nutno dodat, že manžel pracoval dlouho na _____________, má takřka všude otevřený účet, skoro nikdy nepije za peníze… Před rokem jsem začala studovat, řídit auto a dokonce už ___ měsíce po mateřské pracuji na půl úvazku. Nevím, zda ta práce mu tolik vadí, anebo co je kámen úrazu, ale manžel poslední dva měsíce takřka tráví v hospodě. Je tam i 4 dny. Domů se občas přijde vyspat a pak táhne opět až do rána. Doma manžel nepije vůbec, nic. Pár krát mi naznačil a vytknul, že nemůže se plně věnovat práci kvůli té moji a že musí hlídat malého. Já mám velice dobře placené místo, jsem návrhář ve velké sklářské firmě a nerada bych jenom kvůli jeho ješitnosti přišla o práci. Pracuji pouze dva dny v týdnu a máme na dopoledne už zařízenou školku, tak se mi to zdá z jeho strany jako výmluva. Objednala jsem nás do poradny manželské, byl tam jednou, no moc to nepomohlo. Terapeut nám n závěr oběma řekl něco špatného na naše vlastnosti, no on to pojal tak, že když má takovou manželku, tak se nikdo nemůže divit, že pije. Hned za dva dny se opil opět…Rozhodla jsem se, že mu už nebudu nic vyčítat, já mám hrozně vznětlivou povahu, vždy na druhý den když je střízlivý, vedu dlouhý monolog a strašně mu nadávám. Teď jsem se rozhodla, že se pokusím si hledět svého a nebudou žádné výčitky. Samozřejmě, nedokážu úplně hrát, že se nic neděje, to že mě to moc mrzí se nedá schovat. Ale vyčítat už nic nebudu. Vím, že je alkoholik, jenom chci vědět, zda vůbec se s tím dá něco dělat. Musím opravdu odejít, zbourat mosty, aby se vzpamatoval? Pomůže mi někdo? Já ho mám moc ráda, dokonce kupuji pozemek se starou chalupou (bydlíme v paneláku), abych mu dala motivaci. Vím, že strašně rád něco buduje, je šikovný postavil (papírově) spoustu domů…Vím, že by se v tom vyžíval, rád pracuje fyzicky. Napadlo mě to před 14 dny. Prostě ze zoufalství už nevím opravdu kudy kam. Prosím poraďte mi, chci nám pomoct. Jak?

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Nedá se říct, že v případě alkoholismu v rodině je rozvod paušálně jediné správné řešení, i když chápu, že by vám taková rada usnadnila velmi těžké rozhodování. Velmi opatrně bych si ale troufal tvrdit, že vaše možnosti, jak manželovi pomoci, jsou minimální, když jeho pití vypadá jak píšete. Proto např. koupě chalupy a podobné dobře míněné pokusy mohou vést k dalšímu zklamání, zvlášť, když nejsou doprovázené snahou i na manželově straně. Slibné je, že jste ochotna k návštěvě terapeuta a že manžel přeci jen alespoň ambulantně docházel do AT ambulance, i když zatím bez efektu. Je dost dobře možné, že se neobejde bez ústavní léčby, pokud bude chtít abstinovat. Bez nějaké formy odborné pomoci se neobejde skoro určitě - když 3 roky docházel ambulantně a stejně pil, nemá asi význam pokoušet se o to samé. Odpovědět na vaši otázku si nakonec budete muset sama, protože jste to vy, kdo bude muset nést důsledky. Bylo by ale dobré zkusit tenhle problém v klidu probrat v oné AT poradně, ideálně i s manželem. Tam byste si také mohla ujasnit vlastní hranice, za které už nepůjdete (tj. v čem jste ochotna manželovi pomoci a za jakých podmínek a naopak co už nebudete ochotna snášet). Nezmiňujete vaše požadavky na manžela ohledně léčby a abstinence - i ty vám pomůže AT poradna zformulovat. Možná by taky mohl vědět, že uvažujete o rozvodu. Vaše situace je složitá a vyžaduje osobní konzultaci, proto nechávám odpověď stručnou. Přesto ale můžete znovu napsat, když budete chtít. Přeji pevné nervy.