Jak zabránit destrukci dítěte ?
Dobrý den , S manželkou jsme rozvedeni, máme 7-letého syna. Z víkendových návštěv syna registruji značné formy psychického týrání syna, zavírání do skříně nebo do šuplíku pod postel, podávání uspávacích léků (prvděpodobně NEUROLU), který manželka sama bere, erotické aktivity s muži před synem a další naprosto šílené způsoby výchovy. Při poslední akci , kdy Štědrovečerní večeři připravil asynovi matka potmě a v mrazu v lese n azahradním grilu (ogriloval amu klobásu) a poté syna v lese zanechala, aby ho vystrašila čerty , když ji nebud eposlouchat syn utrpěl psychický šok . Následkem toho po vánocích se začal ve škole (v 1. třídě) chovat neádekvátním způsobem , přestal respektovat autority, odmítal pracovat a všemožně začal ve svém protestu k tomuto způsobu života sabotovat vyučování. Škola věc řešil ajen s matkou otci informace nepodala, ani n atřídních schůzkách. Spíše to vypadalo, že matku kryje, aby o syna nepřišla. Doporučil amatce terapie pro syna v sociálně výchovném středisku. V chování syna se však za 5 měsíců terapie nic nezměnilo, protestuje dál. Byl ohodnocen důtkou z chování a škola hledal ařešení jak se ho zbavit. Vynutila si vyšetření syna v pedagogické poradně, to napsalo zprávu, že synovo chování se jeví jako hyperkinetický syndrom s poruchou pozornosti, aniž b yk diagnostice byly použity testovací metody. Byla doporučena asistence syna v eškole , která zajistí vyloučení syna z výuky v případě ž eji bud enarušovat. Dále byla doporučena psychiatrická léčba k tlumení chování syna. Psychiatr matce předepsal pro syna RITALIn, s evšemi riziky jeho účinlů. To vše ,za zády otce, kterému ani na písemnou žádost psychiatr MUDr. Vorlová neodpověděla žádné informace k léčbě, psycholog který údajné ADHD diagnostikoval PhDr. Čechová není k dosažení. Těžké trauma syna z patologicky asociálního konfliktního prostředí matky odrážející její sezónní známosti, vztah k alkoholu , užívání antidepresiv, neurózy a deprese matky z užívání farmak nechce nikdo diagnostikovat , přestože obětíj enezl. dítě. Psychiatr řeší jen problém učitelky ve škole, aby dítě mohl vyloučit z výuky , tedy řeší se následek - potlačení projevů traumatu syna, anmísto toho aby se z tohoto prostředí vymanil. Stejné prostředí potkává u babičky z estrany matky, která rovněž celý život střídá muže a její vztahy končí hádkami , násilím a protokoly policie. Všechny tyto podněty syn vypráví otci při víkendových návštěvách. Bohužel opatrovnictví práv dětí v našich podmínkách straní matkám zrůdám, tedy synovi jako otec nemůžu pomoci. To přesto, že z RITALINU má zjevné potíže ,nespavost, zvrací , nechit k jídlu , bolení hlavy kožní vyrážku. Nevím jak si můž elékař dovolit předepsat mému synovi návykovolu drogu bez řádné sociální analýzy příčiny změn chování syna, a bez podání informací otci. Zároveň proti mému nesouhlasu s takovou léčbou. J enějaký zákon, o který lz eopřít tzv, revers rodiče proti léčbě syna tímto svinstvem pod vedením psychicky vyšinuté matky ? Zároveň při návštěvách syna o víkendech vidím, že j ezcel a normální , dokáže s esám soustředit n acokoliv , je vklidu pokud cítí bezpečí zázemí. Z vyšetření EEG mozku syna plyne, že z neurologického pohledu je jeho mozek zcvela zdráv (zatím). Můž emi někdo poradit , jak zastavit tuhle destrukci syna při bezohlednosti úřadů , policie i soudu k právu dítěte n azachování zdraví a slušný život ? Děkuji, s pozdravem Ing. J. Hořák

Odpověděl:
Dobrý den, tato poradna sice není zaměřena na problematiku, kterou popisujete, ale vzhledem k závažným skutečnostem, které ve svém dotazu uvádíte, požádala jsem o vyjádření právničku Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A.N.O., jejíž odpověď vám přeposílám. "V případě, že máte důvodné podezření na zanedbávání péče o syna matkou či dalšími institucemi či ohledně jeho týrání, sděluji k vašemu dotazu následující: doporučuji bezodkladně se obrátit na příslušný orgán sociálně-právní ochrany dětí na příslušném městském úřadu. Není pravdou, že tyto orgány by plošně stranily matkám nezletilých dětí. Doporučuji Vám trvat na místním šetření v bydlišti dítěte. Pokud by se orgán sociálně - právní ochrany dětí odmítl věcí zabývat, doporučuji Vám obrátit se na ombudsmana, příp. přímo podat trestní oznámení na policii. Policie je povinna šetřit jakékoliv, tj. i anonymní podněty. Současně Vám popsaná situace umožňuje podat návrh na předběžné opatření opatrovnickému soudu na odebrání dítěte matce a předání do Vaší péče a následně (event. i současně s návrhem na předběžné opatření) zahájit řízení o úpravě poměrů k nezl. dítěti, tj. svěření do Vaší péče. Pokud se týče získávání informací od školy a lékařů, ačkoliv jste s matkou dítěte rozvedení, máte na tyto informace nárok. Doporučuji Vám, abyste o požadované informace požádal písemně a v případě nevyhovění si následně stěžoval u České lékařské komory či příslušném školském úřadu. Uvedené platí pro případ rodičů, jejichž rodičovská zodpovědnost nebyla v tomto směru omezena či jí nebyli zbaveni, přičemž o tomto rozhoduje pouze soud. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."