Rada
Ala
Dobrýden, potřebovala bych poradit, jak se zachovat, jak postupovat. Ve stručnosti, aby bylo jasné o co jde: Syn 28 let, 9 let kouří pravidelně několikrát denně trávu. Víc nepracuje než pracuje, dluhy, krádeže peněz a věcí z domu do zastaváren, hrozba exekucí atd. V prosinci jsme mu zrušili trvalý pobyt a našli mu podnájem, který jsme mu na tři měsíce předplatili, neboť jsme neměli stále to srdce, aby skončil hned na ulici. Chtěli jsme mu dát takhle šanci, aby se vzpamatoval, začal pracovat, vydělávat na nájem a konečně se sebou začal něco dělat. Rozvázal s námi od té doby veškeré styky a komunikaci, takže jsme ho 7 měsíců neviděli. Je to 6 dnů co se v noci objevil, v nevalném stavu, jak zdravotním, tak fyzickém, jen se sportovní taškou, kde měl své oblečení. Tašku jak sám přiznal schovává někde v křoví, takže všechny věci byly vlhké a smrděly plísní, neboť pršelo. Jak sám řekl o podnájem příšel, protože samozřejmě přestal pracovat a neměl na nájem. Takže teď asi 14 dnů žije na ulici. Požádal o okoupání. Byli jsme jeho návštěvou asi zaskočeni, neboť jsme ho nechali vykoupat, dali mu najíst a nechali ho přespat, s tím, že jak půjdeme ráno do práce, tak musí odejít. Všechny ty věci jsem mu ještě vyprala. Teď nevím jestli jsme udělali dobře, nebo jsme ho měli odmítnout. Ráno sice odešel, ale večer přišel znovu a to už jsme mu řekli, že ho u nás spát nenecháme. Došlo k hádce, byl na nás zase hrubý a nevybíravý /tak jak ty hádky známe, když ještě bydlel doma. Kdybych si to pustila z magneťáku, tak to bylo úplně stejné, stejné argumenty, stejné vytahování věcí starých 15 let atd./ Pak se sebral a šel spát v našem paneláku na chodbu. Ráno zazvonil strčil mně tu jeho tašku s tím, že si pro ni večer příjde. To bylo ve středu. Dnes je pondělí a tak se neobjevil. Nevím, co máme dělat, jak se zachovat. Je to běžné v těchto případech, aby byl už šestý den někde bez prádla a oblečení? Já to vůbec nemůžu pochopit. Máme ho nechat hledat? Nebo máme jěště čekat? A jak dlouho? Co když si pro ty věci nepříjde vůbec? Teď jsme se dozvěděli, že paní u které si našel podnájem, po tom našem předplaceném vykradl a ty věci skončili v zastávárně a ve sběrně. Paní na něho samozřejmě podala trestní oznámení. Škoda dělá cca 50.000,- Kč. Vím, že jsou to všechno důsledky jeho způsobu života, ale pro rodiče je to něco strašného, když si uvědomí, že je jeho dítě bezdomovec a jěště k tomu zloděj. Nejhorší na tom je, když vám ještě lidé z našeho okolí řeknou, že je takový, jak jsme si ho vychovali. Jenže my máme ještě jednoho staršího syna, vyrůstali spolu a ten je v pohodě, pracuje, má rodinu, staví dům, studuje VŠ. Tak jaktože je každý tak diametrálně odlišný? Mám ještě jeden dotaz, jestli je tohle jeho chování typické pro uživatele trávy? Mně se zdá, že snad ztratil poslední zbytek rozumu. Copak nevidí kam se řítí? Co můžeme pro něho udělat? Prosím poraďte. Ala

Odpověděl:
Dobrý den, chování, jaké u svého syna popisujete, rozhodně není typické pro uživatele marihuany, ale je typické pro uživatele "tvrdých drg" (pervitin, heroin), pokud tedy syn netrpí nějakým závažným psychickým onemocněním, což bych však viděla jako výrazně méně pravděpodobné. Chápu, že je to pro vás náročná a zatěžující situace a myslím, že jste dosud v rámci možností jednali velice rozumně a projevili jste s ohledem na synovo chování maximální vstřícnost. Což však samozřejmě nelze do nekonečna. I když je to pro vás těžké, vytrvejte a držte se pravidel, která jste nastavili. Váš syn je dospělý a za svůj život si zodpovídá sám. Pokud chce nadále užívat drogy, musí počítat s tím, že to má negativní důsledky, které si ponese. A vy se nyní zaměřte spíše na sebe a na to, aby jeho závislost nerozložila zbytek rodiny. Nevím, zda jste se už byli někde poradit osobně, ale myslím, že nějaký pravidelný kontakt s poradnou, která poskytuje pomoc rodinám závislých, by vám byl oporou pro překonání tohoto nepříjemného období. Navíc byste měli možnost setkat se s dalšími rodiči, kteří takovéto problémy řeší. Když byste měli o takovýto kontakt zájem, napište nám region a my bychom se pokusili vám nějaké vhodné zařízení doporučit. Přeji hodně sil. PS - reakce vašeho okolí ohledně výchovy syna ignorujte. Problém závislosti zdaleka není jen problémem rodinného prostředí a výchovy.