deprese..?
kamarad
Dobry den,obracim se na vas s prosbou a pomoc..mam kamarada..zname se od mala...byli jsme spolu i v porodnici...mno ale k veci..Ondra..ten kamarad..ma nejspis deprese..nebo ja nevim co to je..ale chci mu pomoci..asi tak pred 2 rokama.."skocil po hlawe" do drog..ja jsem s nim v tom obdobi moc nemluvila..tak nevim co vsechno to bylo..ale pernik a tripy predevsim..travu ani zminovat nebudu..mno takhle valil nevim presne jak dlouho..je to precejen uz dyl..ale nejaky asi ten mesic..a pak?zniceho nic zasek..prestal komunikovat..chodit ven..skoncil v praci..s nikym nemluvil..jen byl doma..vse v sobe dusil..maminka za nej platila ZSP..a on byl doma..asi tak pul roku..takhle..bez komunikace..jen minilani s rodinou..kdyz jsme tam treba prisli za jeho sestrou tak pokusy se s nim bavit..ale koukal jinam..cca po pul roce zacal chodit ven..a celkem rychle nevim tak po mesici..mozna ani ne..nevim presne zacal znovu..akce pernik tripy..ale asi hlawne ty tripy..nevim jak dlouho ale nekdy asi i nekolik dni v tom jel bez prestani..mno pak uz se s nim pomalu nechtel ani nikdo bavit..öpravdu mlel kraviny..jsem z jiznich cech a v pze na skole mno a treba prijel autem do phy me pozdrawit..a zacal mi wyswetlowat ze ruka neni ruka a noha neni noha a podobne..mno byl hustej..a lonsky leto se opet "sekl" mozna to bylo i kvuli zensky pac na oslavu prijela s nejakym typem a pak vlastne odesel a uz tam znowu neprisel...takze od lonskyho cervence zase doma..bez rpace..bez komunikace..jen lezi a cumi...jednou jsem si tak k nemu drepla..jestli se treba nechce jit nekdy projit..ci pokecat..nereagoval..tak jsem zacala jestli by si treba nechtel promluvit s nejakym odbornikem...stale bez reagce..a tak jsem sla pred nej aby me aspon videl..rekl mi "nech me bejt"..chtela jsem brecet..vlastne jsem odesla do druhyho pokoje a brecela..a bylo mi to lito..chtela jsem mu rict aspon jeste ahoj..ale koukam a on brecel taky!:((..bezmoc..nevimjak pomoci..to bylo nekdy po vanocich..a ted..ted zas trochu zacina chodit ven..ale zatim vse ok..ale mel se jit ptat na praci a jhasne ze nesel..mam strach..vse dusi v sobe..nikdy nikomu o tech swych "mesicnich temer rocnich zasecich" nic nerekl..vse jen dusi v sobe.. jeden znamy mel brachu..podle toho co rikal tak temer shodne stavy s Ondrou...ten kluk to nezvladl a zabil se.......... muzu nejak pomoci??muzu neco udelat..vim je to jak s fetem..uvedo¨mit si ze ma problem..ale obawam se ze ho nikam nedostanu..kdyz mu reknu kam bych s nim chtela jit mam strach ze se lekne..a sekne...co mam delat??

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, podle toho jak jeho stavy popisujete, bych se o něj taky bála. Určitě nic nezkazíte tím, když s ním budete jednat na rovinu. Nabídněte mu doprovod k nějakému odborníkovi, nemůže se stát nic horšího, než že to odmítne, což dělá se vším doteď. Především bych se ale pokusila podpořit v nějaké akci jeho rodinu. Tím, že se o něj starají mu jen umožňují zahrabat se do svých stavů a nic neřešit. Bude to sice pro všechny nepříjemné a on je za to nějakou dobu asi nebude mít rád, ale pokud s ním přestanou jednat jako s nemocným - tedy dokud není jasné, co s ním je - přestane se tak on chovat a donutí ho to snad k řešení celé situace.