drogy a dárcovství krve
beny
Někteří známí užívají před darováním krve marihuanu (jeden dokonce pervitin). Představují si, že uleví případnému pacientovi, který by jejich krev dostal. Rád bych se zeptal, co se stane s aktivní psychoaktivní :-)látkou po odběru (při zmrazení, atd.). Opravdu může příjemce cítit účinky? předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, krev je dále zpracovávána a je z ní použito vždy jen docela malé množství (cca 200ml od jednoho dárce). Pervitin z krve zmizí do několika dní, marihuana tam u silného kuřáka vydrží o něco déle, ale také ne zdaleka tolik jako v moči. Účinek by tedy příjemce pocítit mohl, pokud bude použita brzy, i když asi ne výrazný. Tak jako tak, je to hodně nezodpovědné, nehledě na to, že i trestně stíhatelné, protože dárce podepisuje čestné prohlášení, ve kterém jsou vyjmenovány podmínky, za kterých by neměl krev darovat. A mezi nimi je samozřejmě i užití psychoaktivních látek, drog. Když to vezmeme do extrému, také by tím mohl dárce příjemce zabít, například pokud by se účinek drogy v krvi spojil s účinkem léků a anestézie při operaci.