syn se poprvé zhulil
pilina
Dobrý den, nemůžu spát, v pátek mi můj čtrnáctiletý syn, když jsem ho vezla ze školy a byli jsme společně nakupovat oznámil, že se zhulil. Opravdu tak i vypadal - dal si tři prdy a že už to nikdy neudělá. Že kouřil nějaké tyčinky. Dnes jsem mu otevřela nepozorovaně jeho zprávu s kamarádem a tam psal, že se ještě opil a kamarádi ho museli nést a dělali si z něho srandu. A on jim na to odpovídal, že se příště jen zhulí. Zatím jsem mu nic neřekla, slíbila jsem, že to neřeknu manželovi, ani nikomu. Ale manželovi jsem už telefonovala, nežijeme spolu, nevím, jestli nejsou příčinou jeho jednání rodinné potíže. Učí se do školy, je snaživý, hraje fotbal, zdá se mi, že je rozumný. Ale z tohoto mám strach. To, že se zklátil a že psal, že příště se zhulí. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je dobře, že se Vám syn přiznal. To bych ocenila. Jinak ale nemá smysl dělat s tím tajnosti, uzavírat s ním dohody, komu to řeknete a komu ne. Měl by jasně vědět, že udělal průšvih a pamatovat si to dlouho. Je trochu problematické použít informace ze SMS, pokud jste ji otevřela tajně. Ale když mu to dobře vysvětlíte (měla jste o něj strach apod.), je to také možné. Mluvte s ním co nejotevřeněji, stejně tak jeho otec. Doporučovala bych i nějaké "potrestání", jako třeba odebrání určitých výhod doma, zákaz něčeho co má rád. Hlavně se s ním ale bavte o riziku alkoholu i drog, o tom, co mohou způsobit hezkého i špatného. A pokud máte pocit, že trpí rodinnou situací, mluvte s ním i o tom. V takovém případě, protože se zdá, že komunikace je u Vás dobře nastavená a jste schopni při řešení problému spolupracovat, bych doporučovala rodinnou terapii, kde by měl syn možnost říct, co ho v rodině trápí a zároveň byste mohli mluvit i o nebezpečí drog. Čím dřív budete situaci řešit a nezavírat před ní oči, tím lépe se vyhnete problémům v budoucnu.