Pervitin a jeho nebezpečí
Lenka
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to se zdravím dítěte, pokud je jeho otec závislý na pervitinu... Přítel bere už několik let pervitin....už několikrát jsem se s ním chtěla rozejít, jenže na to nemám sílu, protože ho mám stále moc ráda. Já jsem nikdy drogy nebrala. Chtěla bych se tedy zeptat, pokud bych s ním jednou chtěla mít miminko, jaká jsou rizika, že nebude dítě zdravé. Dále bych se chtěla zeptat, jak lze při užívání pervitinu dostat žloutenku....Přítel užívá drogu nitrožilně a já se bojím, zda se od něj nemohu něčím nakazit. Také bych se ještě chtěla zeptat jak to vlastně s takovým závislým člověkem je? Zřejmě mu nebude stačit stále stejné množství drogy a bude muset brát čím dál víc....ale množství přece nejde zvyšovat do nekonečna....?Má vůbec život s takovým člověkem nějaký smyls? Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, začala bych spíš od konce. Rodinný ani partnerský život s takovým člověkem smysl nemá, pokud nenacházíte smysl v neustálém trápení, strachu, řešení problémů za něj apod. Pořídit si s ním dítě, pokud nechce abstinovat, je krajně nezodpovědné. I když se dítě narodí zdravé (nebude mít např. onu zmíněnou žloutenku), připravíte mu do života dost strašné podmínky, se kterými se pravděpodobně bude vyrovnávat až do dospělosti, jestli se mu to vůbec podaří a neskončí také na drogách. Možná to zní hodně drsně, ale vycházím z reality, se kterou se potkáváme dnes a denně u závislých. Žloutenka typu C a B, tedy v případě neléčení smrtelné choroby, které končí selháním jater, se přenáší jednak nitrožilní aplikací drog, pokud k němu dochází s někým jiným se stejnou jehlou, stříkačkou apod. To je nejčastější přenos typu C. Typ B se nejčastěji přenáší nechráněným sexuálním stykem. Oba typy jsou ale přenosné oběma cestami. Nakazit se tedy jednoznačně můžete. Pak je tu ještě riziko přenosu HIV, také oběma cestami. Doporučovala bych proto zajít na testy na všechny tři choroby a při pohlavním styku používat kondom. Všechny tři nemoci jsou pak přenosné i z matky na dítě, během těhotenství. V souvislosti se všemi výše popsanými riziky je myslím dobré se zamyslet, jestli Vám to opravdu stojí za společný život s přítelem. A jestli by nebylo moudřejší pracovat na tom, jak se s ním co nejméně bolestně rozejít a založit rodinu s někým perspektivnějším.