Rajská bombička
Thalamus
Dobrý den. Četl jsem zde již mnoho dotazů ohledně rajského plynu. Jednou se zde již někdo ptal na to, že četl zda N2O způsobuje mozková poškození stejně jako alkohol. Vy jste mu to popřeli. Na stránkách www.xtc.cz, dotaz z 3.4.2002 ohledně rajského plynu je zodpovězen, ze N2O způsobuje poškození obdobná akoholu, s tím i později demenci apod. Co je na tom pravdy, Vyjádřili by jste se prosím ohldně tohoto tématu podrobněji? Zajímalo by to jistě více lidí, neboť to je i v mém okolí poměrně častým rozporem. Díky moc. Thalamus

Odpověděl: Jakub Minařík
Nechci polemizovat ohledně poškození N2O, ale v mých tlustých knihách a dalších zdrojích se nic takového nepíše a N2O je obecně označován jako netoxická substance. A já vycházím z toho, že vzhledem k tomu, jak dlouho a jak hodně se N2O v medicíně používá, tak by byla toxicita byla popsaná jako u mnoha jiných látek. Jediná toxicita kterou jsem našel je interference s metabolismem vitaminu B12-z toho mohou být vážné neurologické obtíže a anemie-v tom případě že by nedostatek vit. B 12 trval dlouho.
Vycházím tedy z předpokladu, že se bude jednat o inhalaci normobarickou a nebude páchat taková zvěrstva jako přetlakovou ventilaci-to by pak riskoval barotrauma-viz. potápěčské příručky, nebo učebnice patofyziologie.
Napadá mě ještě možnost působení nedostatku kyslíku (hypoxie), to v tom případě že by někdo inhaloval jen N2O a nedýchal k tomu vzduch. V medicíně se používá jako nosná směs pro celkovou anestezii N2O+N+O2 a asi i CO2 nevím v jakém poměru. To je pak varianta, která může vést ke smrti nebo demenci, spíše ale jako následek akutního užití než protrahovaného usu.
A samozřejmě náhlé bezvědomí s pádem a traumatem.
Ale jak barotrauma, tak hypoxie i trauma při pádu nepatří mezi nežádoucí účinky N2O, ale spíš mezi nežádoucí účinky vyvolané neznalostí a nepoučenou manipulací. :-)