podezření
Dáša
Dobrý den, Má přítelkyně má podezření , že její syn bere drogy, nekde jsem slyšela , že se to dá zjistit ze vzorku vlasu, je to pravda a je možno i z vousů? a kam by měla se vzorkem jít??? Velmi děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, existuje řada testů, podle kterých můžete zjistit, zda někdo užívá drogy. Exitují např. testy z moči, slin, krve, dokonce i vlasů (vousů, nebo chlupů). Mezi testy jsou však značné rozdíly, a to nejen v ceně, ale i v tom, co přesně jsou schopné zjistit. Některé mapují užívání i několik měsíců zpětně (např. testy z ochlupení či vlasů - pokud je nestříháte), jiné Vám ukáží jen je-li někdo aktuálně pod vlivem drogy, jiné zjistí, že dotyčný drogu užil, ale pod jejím vlivem už být nemusí. Sama nejsem velkým příznivcem testování. Tento způsob zjišťování "pravdy" velmi hluboce zasahuje důvěru mezi lidmi. Problematická je i spolehlivost testů a zmapovaná doba (např. syn mohl užít něco před 5 dny a testy budou negativní, nebo užíval intenzivněji marihuanu před měsícem a dnes budou výsledky positivní). Další otázkou zůstává, co uděláte, až zjistíte výsledek: Co když bude negativní? Budete synovi věřit? A co když bude positivní? Myslíte, že pak syn s užíváním přestane? Za mnohem výhodnější považuji zaměřit se na chování syna - zda dodržuje domluvy a dohodnutá pravidla, jak si plní svoje povinnosti, jak se chová ke mně a ke svému okolí. O tom všem bych s ním hovořila. I o tom, jak se cítím, jak to vnímám, co si myslím, z čeho mám obavy apod. Nemá cenu vyhrožovat, vydírat, obviňovat druhého ... lepší je mluvit o sobě, ptát se, poslouchat a hledat společně řešení. To chce ale velkou dávku sebekontroly a trpělivosti. Někdy není na škodu obrátit se na odborníky - třeba na poradnu pro blízké těch, kteří drogy užívájí. Dozvíte se tam nejen řadu praktických věcí (co dělat, když...; co nedělat, když...; co co znamnená ...), ale i zkušenosti ostatních. V Praze je takových poraden hned několik. Kdybyste stála o kontakt, napište, odkud jste, resp. odkud je Vaše přítelkyně, a něco vymyslíme. Stačí to takhle? S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Ohledně podrobnějších informací o testech kontaktujte Národní toxikologickou laboratoř v Praze, tam by měli vědět o testech z vlasů a ochlupení více. Vzhledem k tomu, že se stěhují, doporučuji pro kontakt volat na informace tel.č. 1188.