o drogách a léčení
Zdenka
Dobrý den, potřebuju zodpovědět několik dotazů: 1. Jaké existují terapeutické komunity, kde můžou léčit partnerské dvojice? 2. Proč se říká marihuaně "vstupní" droga? 3. Co to je detoxikace a v jakém typu zařízení probíhá? 4. Které rezorty napříč prochází prevence a léčba drogových závislostí, jaká zařízení toto poskytují? Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, stručné odpovědi následují: 1. jedinou TK, kde přijímají k léčbě partnerské dvojice je TK Pastor Bonus na Severní Moravě. Tato komunita ovšem neplní standardy péče, jako ostatní komunity, a není členem žádné profesní organizace. Obecně se léčba párů důrazně nedoporučuje 2. "vstupní" drogou je marihuana někdy nazývána proto, že bývá první nelegální drogou, kterou uživatelé nelegálních drog uvádí ve své anamnéze. Je to ale poměrně zavádějící termín a sporná otázka, protože první skoro vždy je alkohol. Kromě toho, jen malé procento těch, kdo zkusili marihuanu přejde k "tvrdším" drogám 3. detoxikace je zbavení těla toxických látek, pocházejících z drog. Výsledkem je zbavení se fyzické závislosti a negativní testy na přítomnost drog v těle. Nic ale nevypovídá o stavu závislosti psychické. Probíhá na detoxifikačních odděleních, které bývají součástí některých nemocnic a psychiatrických léčeben 4. jestli myslíte vládní resorty, pak ministerstvo práce a sociálních věcí, školství a zdravotnictví. Primární prevenci (např. na školách) zajišťují obvykle protidrogoví koordinátoři ve spolupráci s občanskými sdruženími, léčbu pak ambulantní programy (AT ambulance,stacionáře...), psychiatrické léčebny, terapeutické komunity. Nezbytnou součástí je také prevence terciální (prevence dopadů braní drog u uživatelů), kterou zajišťují hlavně Kontaktní centra a Terénní programy