je možná pomoc alkoholikovi?
tm
Dobrý den, obracím se na Vás s žádostí o radu, jak pomoci alkoholikovi, který zásadně pomoc odmítá, ale svým chováním jasně demonstruje neschopnost pomoci si sám a obávám se, že tímto způsobem se brzy připraví o život. Je nějaký způsob, jak přimět alkoholika, aby se začal léčit proti jeho vlastní vůli? Můj strýc je závislý na alkoholu 15 až 20 let. Po rozvodu před 11 lety se odstěhoval k mé babičce, své matce. Po celou dobu měl tendenci se spíše práci vyhýbat, dobře věděl, že ho matka nenechá bez peněz, a jeho závislost na alkoholu jen gradovala. Jelikož začal být agresivní vůči okolí a svoji matku, moji babičku, stále více psychicky trýznil (především slovní agrese), snažili jsme se ho přimět, aby podstoupil léčení. Připouštím, že to bylo pod nátlakem, protože se s námi jinak odmítal bavit. Využili jsme toho, že jsem majitelkou domu, kde bydlel s babičkou a dali jsme mu ultimátum: buď nastoupí do léčení, nebo se bude muset vystěhovat. Navíc to bylo v době, kdy byl v podmínce a fyzicky napadl moji matku. I to jsme využili jako nástroj, jak ho dostat na léčení. Asi po dvou měsících „vyjednávání“ loni v květnu nakonec nastoupil do léčebny v Brně Černovicích a prošel tříměsíčním léčením. Bláhově jsme doufali, že to bude změna k lepšímu. Bohužel, asi do 3 měsíců po návratu opět začal pít. Vzhledem k jeho stupňující se agresivitě a psychickému týrání babičky jsme se letos v dubnu, po té, co se opět pokusil fyzicky napadnout moji matku a opakovaně slovně napadal babičku, rozhodli k razantnímu řešení – vyhodila jsem jej z domu s tím, že tam nebude mít přístup, dokud nepodstoupí léčbu a dokud se neosamostatní. Vzhledem k tomu, že v době, kdy jsem ho vyhodila, měl zaměstnání i finance, domnívali jsme se, že ho toto radikální řešení donutí neparazitovat na své osmdesátileté matce a postavit se na vlastní nohy. Přístup do domu jsme mu povolili pouze tehdy, pokud si chce vzít svoje osobní věci a za naší účasti, jinak ne. Opakovaně jsme mu také nabídli pomoc, aby mohl opět nastoupit léčbu, ale to odmítá. Místo změny k lepšímu, se celá situace vyvíjí stále k horšímu. Do 14 dnů po té, co jsem ho vyhodila, byl propuštěn z práce, samozřejmě kvůli alkoholu. Svoji situaci začal řešit tak, že bivakuje v autě, které má zaparkováno u našeho domu a opíjí se do bezvědomí. Vzhledem k jeho špatnému zdravotnímu stavu se obávám, že bez odborné pomoci je tohle pro něj jistá smrt. V důsledku abúzu alkoholu totiž trpí epileptickými záchvaty a navíc má problémy se srdcem. Pomoci mu však neumíme. Jakékoli jednání s ním končí minimálně slovním útokem z jeho strany. Vpustit ho zpět do domu dle mého názoru taky není řešení, i když tam teď nikdo nebydlí, protože jsme babičku vzhledem k jejímu fyzickému a psychickému stavu odstěhovali. Je možné, že jsme zvolili špatnou strategii, ale o žádné další už nevíme. Chci se proto zeptat, je-li nějaký způsob, jak člověka, který odmítá léčbu, přimět k tomu, aby ji nastoupil. Můžete mi prosím dát kontakt, kam se obrátit. Problém je, že nemá nikoho jiného než nás. Babička si s ním opět promluvila minulý týden a řekla mu, že dokud nenastoupí léčbu a nepostaví se na vlastní nohy, tak se ona zpět do domu nevrátí a on má u ní dveře zavřené, protože se ho bojí. Ani tento rozhovor neměl žádný pozitivní efekt, protože dle mých zpráv od místních obyvatel se ještě více utápí v alkoholu. Děkuji za váš čas i odpověď. tm

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že je to pro vaši rodinu těžké, ale domnívám se, že jste s ohledem na situaci postupovali správně. Váš strýc je dospělý a pokud se chce upít, je to jeho volba, jejíž důsledky si ponese. Vy však máte plné právo se bránit a nenechat se jeho alkoholismem a agresivitou ohrožovat. Bohužel, pokud se on sám léčit nechce a odmítá si problém připustit, nelze ho proti jeho vůli do léčebny zavřít. Nedobrovolná léčba je možná pouze v případě, kdy ji v rámci trestního řízení nařídí soud jako tzv. ochranné opatření. V praxi to znamená, že by váš strýc musel spáchat trestný čin, být za něj stíhán a odsouzen a v rozsudku by mu byla soudem léčba nařízena. Dále je možno, pokud je dotyčný agresivní a ohrožuje na zdraví nebo životě sebe nebo své okolí, volat policii a záchranku. Ti ho nechají hospitalizovat, ale pouze po dobu, dokud tento akutní stav trvá, což bývá max. pár dnů, nejedná se tedy o léčbu. Navíc nedobrovolná léčba většinou nemívá kýžený efekt. Doporučila bych vám být nyní ve svých rozhodnutích důslední a nenechat se vmanipulovat do nějakých ústupků. Nejspíš to bude pro všechny dost náročné a myslím, že kontakt s odborníky, kteří poskytují pomoc a poradenství rodinným příslušníkům závislých, by vám mohl pomoci situaci zvládnout a navíc byste měli možnost osobně probrat, jak strýce k léčbě eventuelně motivovat. Pokud zavoláte do těch Černovic, kde se váš strýc léčil, měli by vám být schopni takovou poradnu doporučit. Nebo se podívejte na stránky www.drogy-info.cz do rubriky Mapa pomoci a dle regionu si můžete vyhledat nejbližší AT ambulanci. Přeji hodně sil a pevné nervy.