Pervitin
Bobo
Dobrý den, včera jsem měla možnost mluvit asi hodinu s mým synovcem závislým na perníku. Aktuální stav je takový, že přišla upomínka na úvěr na 200.000,- Kč. Teď ho konečně vystěhovali z domu, přehlásili na jiné bydliště a s právníkem přepsali všechny dluhy na něj. On vše podepsal, protože má v sobě jakousi hrdost a od nikoho nic nechce, žádné peníze a chce vše zvládnout sám. Před měsícem havaroval. Usnul za volantem, krev pozitivní na amfetamin. Teď si má vyzvednout "ortel". Má hrůzu z kriminálu. Přesto dál jezdí bez řidičáku. Prý vidí to, co udělal jako hroznou blbost a chce z toho vven. Chtěl by splatit nějaké splátky, požádat o odklad a vycestovat do zahraničí a vydělat si peníze. A pak to doplatit. Schvaluji mu to, ale řekla jsem mu, že první musí být čistý, aby to zvládnul. Strašila jsem ho psychózami a strachem a hrůzou a podezíráním, které bude mít, pokud bude dál brát, na což mi řekl, že to už má. Vím, že z jeho rodiny se s ním nikdo tímto způsobem nebaví, jim nepřizná, že bere. Možná mi toho přiznal i víc než chtěl. Jak v 16 na učňáku jeho spolužák byl pikem tak posedlý a sháněl všemožné informace, jak se naučil vařit a naučil to i jeho. Samozřejmě vařil a prodával.Teď už prý ne. Ale moc tomu nevěřím. Taky řekl, že je 3 týdny čistý a nádobí odvezl. Ale evidentně v sobě něco měl. A tráva to nebyla.Vypadal dost mizerně, měl suché rty a pořád se škrabal. Mám se s ním snažit znovu sejít a přesvědčit ho, aby se mnou zašel někam do poradny? Mám strach, že v jeho případě by byla ambulantní léčba málo.Pokud by se šel léčit, dalo by se požádat o odklad splátek? Vařiče a prodavače považuji za tu nejhorší sortu lidí a teď je to ten, co ho mám ráda.Chci mu pomoct.Myslím, že aby přestal, nesmí se stýkat s těmi lidmi. A tady vidím jen dvě možnosti-odcestovat nebo jít se léčit do komunity.Mám strach, že by práci v cizině ovšem v tomto stavu nezvládl... Je teď opravdu jediný krok jen konzultace s odborníkem? Děkuji za trpělivost... Bobo

Odpověděl:
Dobrý den, z toho, jak situaci synovce popisujete, bych řekla, že konzultace s odborníkem a následná léčba, je nejperspektivnější cesta, kterou by se měl váš synovec vydat, pokud chce z kolotoče pervitinu a průšvihů vystoupit. Odjezd do zahraničí nevidím jako řešení, dokud si synovec nevyřeší problém se závislostí, nehledě na to, že v zahraničí se lze k drogám dostat stejně jako tady. Pokud by se vám ho podařilo motivovat k návštěvě poradny a léčbě, bylo by to ideální. Ale můžete se o situaci zajít poradit za odborníky i sama. Jen bych vám doporučila stanovit si v pomáhání synovci nějaké hranice a nepřebírat na sebe zodpovědnost za jeho život, i když chápu, že jej máte ráda a záleží vám na něm. Synovec je dospělý a zdá se, že si je schopen následky své pervitinové závislosti uvědomovat. (Jinak splátkové kalendáře si lze domluvit i pokud je dotyčný v léčbě). Přeji hodně štěstí vám i synovci a ať se věci brzy obrátí tím lepším směrem.