zloutenka typu C poradite mi?
naggy
Dobry den,chci se zeptat moje kamaradka ma hepatitiduC uz rok(nelecenou)nedavala to na sobe znat a ani to nikomu nerekla,ted kdyz jsme s ni byli skoro denne v kontaktu se sverila,tak me napadlo jestli to nemuzu mit taky?treba kdyz jsem po ni pila?kontak s jidlem..na co bych si mela dat pozor?a kdy a v jakych pripadech hrozi nakazeni?"jen" krví a pohlavnim stykem?a jakej dopad to bude mit na jeji zdravi,kdyz se neleci?nakazila se od injekce brala pervitin..Ted je snad cista,ikdyz nikdy si myslim,ze v tom zas lita:(Co byste radil a jak mam postupovat,abych ji pomohla a ochranila sebe pred nakazou?Dekuji N.

Odpověděl:
Dobrý den, hepatitida C se přenáší krevní cestou, takže při běžném kontaktu s nakaženým přenos viru nehrozí. Více informcí ohledně přenosu, zdravotních problémů, které kamarádce hrozí a možností léčby najdete na těchto stránkách v rubrice Drogy a nemoci - žloutenky nebo např. na stránkách www.hepatitis.cz. (Pokud by nebylo něco jasné nebo vám tam nějaká informace chyběla, klidně znovu napište). Tyto informace bych také zprostředkovala vaší kamarádce a upozornila bych ji, jak a čím ohrožuje sebe a své okolí a jak je nebezpečné tento problém podceňovat. Vaší kamarádce by pomohlo, kdyby abstinovala a vyhledala lékaře, který se léčbou hepatitid zabývá. Pokud by měla zájem, můžete jí předat kontakt na vhodného odborníka a případně ji tam doprovodit. (Jejich seznam dle regionů najdete např. na stránkách www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci nebo na www.drogy.net v rubrice Kontakty). Přeji hodně štěstí.