drogy v rodině
serena29
Mám problém s mým bratrem.Zjistila jsem,že užívá velmi těžké návykové látky a zcela jisté je,že se i pohybuje mezi tuto sortou lidí.Vím,že mu nemůžu pomoci,pokud on sám nebude chtít ale nechci nečinně se dívat,jak se ničí...nechci přijít o bratra předávkováním..je velice často podráždění,afektovaný a výbušný.Neznám jinou cestu k jeho léčbě...Vím ale také,že drogy distributuje a nabízí...pokud je řešení,vězení,aby se z toho dostal,jaké kroky mám udělat,aby i já byla anonymní,jelikož se jedná o rodinu a určitě by nepochopil,že se jedná v jeho zájmu...co mám učinit,nechci jen tak nečinně sedět a přihlížet,jak si ničí život..je mu 39let a mladý na to aby umřel...dšěkuju za odpověd ústí nad labem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, z dotazu je zřejmé, že byste chtěla bratrovi pomoci a záleží Vám na něm. Ale je z něj také zřejmé, že bratr pravděpodobně nic měnit nechce - užívá drogy, pohybuje se v určité sortě lidí a nejspíš drogy i distribuuje. Zvažujete, jestli ho udat, aby se tak dostal do výkonu trestu. Nejspíš si od toho slibujete, že by se probral a že by mu to pomohlo. Musím Vás však varovat - i ve vězení jsou drogy. Je sice pravda, že někteří lidé tam vystřízliví a je to pro ně taková životní lekce, že si dají do budoucna velký pozor a změní svoje chování. Ale sama do věznice pravidelně docházím a vím, že to tak být zdaleka nemusí. Někteří lidé se tam naopak spoustu (někdy i ještě horších) věcí přiučí, zapadnou mezi "kriminálníky" apod. Nikdo nemůže takhle dopředu odhadnout, jak by to bylo s Vaším bratrem. Chápu, že je pro Vás těžké dívat se, jak si bratr ničí budoucnost. Ale bohužel na to má plné právo. Je to jeho život a jeho rozhodnutí. Stejně tak je na Vás, jestli bratra udáte nebo ne. To je Vaše právo. Ale budete schopná obhájit si takový čin později před bratrem (když by na to přišel, což se stát může) nebo svým svědomím (když by to mělo negativní dopad na jeho další život - zatvrdí-li se, bude mít záznam v rejstříku trestů, bude pokračovat v kriminální činnosti ...)? Jediné, co bych Vám v tuhle chvíli poradila je: Myslete na sebe. Zamyslete se nad tím, co by VÁM OSOBNĚ pomohlo a co byste VY SAMA mohla udělat PRO SEBE. Můžete se obrátit na poradnu pro blízké uživatelů drog - minimálně zjistíte, že nejste jediná, kdo má podobný problém, dovíte se, co kdo v podobné situaci vyzkoušel a jak to fungovalo, a nebo se Vám alespoň uleví. Co Vy na to? Bratrovi můžete předat kontakt na nejbližíší K-centrum, kde mu pomohou, bude-li chtít s drogami přestat. Ostatní je už na něm. V tuto chvíli je to ode mne vše. Kdyby bylo potřeba, napište znovu. S pozdravem, Gabriela Koryntová. Kontakt, který by se mohl hodit Vám i Vašemu bratrovi: Kontaktní centrum pro drogově závislé; Stará ulice č.p. 1, 400 01 Ústí nad Labem; tel., zázn.: 475 210 626, tel., fax: 475 211 483; e-mail: drugout@mbox.vol.cz; www.minimax.cz/drogout/