syn
léňa
Mám 13letého syna s diagnostikovaným ADHD. Od malička ho přitahují pochybné party, většinou starších kluků. Už někdy v druhé třídě zkoušel kouřit, ukradl bratrovi peníze, aby se blejskl před kamarády. potom měl období krádeží peněz doma. Přišli jsme na to, šli do poradny, poradili nám, co už jsme věděli - řád, mantinely, chváli, chválit... chvíli byl klid a pak zas něco. Už ani nevím, co všechno kdy vyvedl, jen vím, že vždy byl největší borec v partě. A to nepočítám ty věčné úrazy - pád z 10metrového stromu, skok z garáže.... V poslední době to zase začíná...stratilo se mi nějaké zlato a když jsem na něj uhodila, prý si chtěl koupit sladkosti. Kapesné jsme mu začali dávat asi v 10 letech - 200 na měsíc, utratil to vždy za několik dnů, teď dostává 50 kč týdně, ale je to hned pryč. Stále se dozvídám, že ho někdo někde viděl kouřit, na jaře přišel domů dokonce opilý - prý ho kamarád přemluvil..... Už delší dobu mám podezření, že kouří i trávu. našla jsem u něj v kapse tzv. KOTEL - to není můj, to je kamarádův - , občas nutně potřebuje na chvilku ven a vrátí se, divně smrdí a má červené tváře a lesklé oči. Co mám dělat??? Vždy si říkám, snad se uklidní časem, horší už to nebude, a vždycky to je horší. Jsem už paranoidní, hlídám, kdo pro něj přišel, všechno - peníze, šperky - mám pod zámkem, pozoruji ho, prohledávám mu kapsy (no hnusná matka). V poradně mi zase řeknou, no, s tím musíte počítat, možná se ani nevyučí, časem se snad uklidní. A co mi poradíte vy?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Váš dotaz vyznívá tak, že už snad ani nečekáte, že Vám někdo něco poradí. Chápu, že už jste z toho unavená, možná ale ještě existují cesty, které jste třeba nevyzkoušela. Zkusila bych se vrátit nejen k osvědčenému "chválit, chválit" ale také zabavit. Nabídnout mu nějakou jinou alternativu, než jít s kamarády, kteří kouří, ven. Také je pro něj v tomto období hodně důležitá mužská autorita. Pokud jen trochu jde, nechte teď výchovu především na otci (pokud v rodině nefunguje, může ho zastoupit např. dědeček, ale třeba i vedoucí nějakého sportovního kroužku je dobrým vzorem). Pokud nezabírá poradna pro poruchy chování, zkusila bych rodinnou poradnu, kde by jste na problému pracovali všichni. Nebyl by to tedy jen "jeho" problém, ale váš společný. To je pro dítě většinou přijatelnější.