pervitin
ala
Dobrý den,byla jsem jeden čas stálou pisatelkou a prosícím člověkem o radu zde pro syna 24 let-narkomana.Ani sama nevím,jak dlouho jsem si sem chodila pro rady a neustále opakovla stejný problém,který byl v tu dobu pro mě,jako pro matku velice těžký,neřešitelný.Syn asi 4 roky užíval pervitin,,,nebudu tu vypisovat vše špatné a hrozné pro něj i pro mě,co jsme zažili.Byla jsem velice slabá a neschopná syna odmítat,neustále jsem mu ustupovla,pomáhala,nechala si vše líbit,,nadávky,ohrožování,prostě všechen ten hnus co k tomu patří.Pak jsem syna vyhodila,nejdřív několikrát jen tak,pak jsem ho zas vzala zpět,atd,atd.Prostě jsem už byla schopna také všeho a našla mu ubytovnu,kde stejně nebyl,pak ho vyhodila,což bylo pro mě těžší než pro něj,trpěla jsem vždy s ním,pak byl zas doma a nedával peníze na nic,tak jsme zamkli lednici do druhého pokoje a neměl přístup ani k jídlu,k ničemu.To ho donutilo jít do práce a myslím si,že dost změnit svůj život-myslím tím proti tomu jak žil.To vše bylo minulý rok,také v květnu,v červnu.Myslím si,že úplně nepřestal nikdy s pervitinem,že si dal vždy aspon jednou za měsíc,nebo za dva,anebo alespon hulil trávu,což se děje takto do dnešního dne.Ale nikdy už nebyl tím zlým,agresivním,fetákem.Letos v únoru jsem mu sehnala byt,bydlí sám a našel si práci.Bydlí kousek ode mě,asi 200 m,takže mu pomáhám jak můžu,ale ted se právě stalo to,že při výplatě si dal pperník,jel v tom asi týden,nebo 5 dní a nenechal si vlastně žádné peníze na nájem,na jídlo,na nic.Přišel ke mě,já ho vyhodila,že to jsme si nedomluvili,že ho podporovat už nebudu,at si sežene peníze kde chce.Samozřejmě ho vyhodili z práce.Strašně jsem zuřila,protože jsem si na ten byt vzala úvěr a jestli o něj příde,tak mě budou ztrhávat 5 let peníze za nic.Tenhle týden přišel ke mě zas a omlouval se,že udělal velkou chybu,že ho to mrzí a že už to nikdy nechce.Našel si práci,vypadá to,že se snaží,že ho to fakt mrzí,ale já mu moc nevěřím.Podotýkám,že trávu hulí často.Má 4 leté dítě a dívku co bydlí také kousek od něj.Ona se vlastně nastěhovla k němu,syn byl rád,kvůli tomu to také dělal,ale ona se za 14 dní nečekaně odstěhovala a to prý proto,že se necítí na to,aby vedla domácnost,,přitom na syna sama tlačila,aby ten byt už měl a j si myslím,že tím jak tak rychle odešla z bytu a syn tam zůstal sám,že ho moc ranila.důvody na odstěhování byli jiné,,její mamce chyběli peníze,které jí přispívala,to je na dlouhé psaní,,,jen víme oba,že má na tom ona i její mamka také podíl,,,na tom,jak syn reaguje na určité životní situace,atd.O co mi vlastně jde,,chtěla jsem se zeptat,jestli bych měla synovi pomáhat a být mu oporou,protože říká,žel sám dlouho,jen s drogama a že nechce být sám už,že toho je na něj moc,,byt,nájem,starání se sám o vše,atd.Ale já mu pomáhám,a není sám,,,vidím ho denně,chodí i k té dívce,jen večer je sám doma,,,ve svém bytě,,je to kousek ode mě,,chtěl by zpátky domů,ale to já nikdy neudělám,protože by se přestal starat úplně a nikdy by se neosamostatnil,,,myslíte si,že i po roce jakž,takž,abstinence má syn ještě psychické problémy po drogách?Netvrdím,že si dával pořád,,,celý rok,,,spíš tu trávu hulil a tak 5 krát za ten rok ulítnul,,,ale je pravda,že se změnil,je vším svým životem zklamanej a mě připadá,že mu až ted dochází jak mizerně žil,,mimochodem má žloutenku C.Chtěla bych vědět,jestli má,nebo jestli potřebuje psychickou pomoc,protože on sám nikdy neřekl,že mu něco je,že ho něco trápí,až ted,že je sám,že kdyby tam ona prý zůstala s ním,tak by byl štastnej,,,,jsem ráda,že není už fetákem naplno,ale jsem si vědoma,že ta slabost tam vždy je,při problému.nabídla jsem mu,že pudem k psycholožce,také si nijak neléčí tu žloutenku,nechce nikam.Vlastně se trápím pořáda hlavně vím,že je to pro tyhle lidi hrozně těžký se zapojit do normálního života,,,,ale je fakt,že se změnil aspon takhle,jen proto,že jsem mu přestala pomáhat a dala mu najevo nezájem,to si musí každá máma uvědomit.Oni musí pocítit to odvrhnutí,ten vyhazov bez pomoci a pak se vzchopí,,vím o čem mluvím,žila jsem v tom 5 let,v tom pekle a ted si uvědomuju,že i já jsem to peklo jen prodlužovala tím,že jsem mu pomáhala a litovala ho a bylo pro mě moc těžké ho vykopnout,ale pomohlo to.

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, píšete, že situace, ve které se nacházíte trvá již velice dlouhou dobu a já z Vašeho dotazu mám pocit, stává se pro Vás čím dál tím neúnosnější. Píšete, že na drog. poradnu jste si již v minulosti několikrát obracela. Také píšete, že jste již zkoušela udělat nějaké změny ve vztahu k Vašemu synovi. Některé z nich měly i velice pozitivní dopady, jak pro Vás, tak i pro něj. Chápu, že pro Vás nemusí být jednoduché všechny Vaše rozhodnutí, které děláte směrem k tomu, abyste syna nepodporovala v nezdravém chování, dlouhodobě udržovat. To je možná také jeden z důvodů, proč píšete. Píšete také, že je to na dlouhé povídání a že se touto situací hodně trápíte. Je to více než pochopitelné, proto bych Vám doporučila, abyste již dále s tím vším nezůstávala sama a obrátila se na naši Poradnu pro rodiče, kde bude více prostoru i času na všechna trápení, která popisujete. Můžete se obrátit přímo na mě a domluvit si schůzku, kontakt je Eva Formánková, Poradna pro rodiče, tel.: 739 268 527. V případě, že nejste z Prahy nebo je pro Vás do Prahy obtížné dojíždět, ráda Vám vyhledám zařízení tohoto typu ve Vašem okolí. Stačí jen napsat, odkud jste. Přeji hodně štěstí a doufám, že najdete síly se na nás obrátit.