Monika
Dobrý den, moje mamka je alkoholička..někdy se chová normálně, je střízlivá, to je třeba týden, a pak je zase týden úplně jiná-opilá.. nic si nepamatuje, ptá se mě na nějakou věc i několikrát a neví o tom že se už ptala..lže..a je to prostě úplně jiný člověk..když je střízlivá tak je to nejlepší mamka na světě..kecáme, všechno v pohodě..je mi 18, naši jsou rozvedení, a žijeme už od mých 13 s mamčiným přítelem, který má dvě děti..on to ví, a taky sme to řešili, ale víme že když mamce navrhneme léčbu nebo něco takového, tak ona nikdy do toho nepůjde, protože říká že z ní děláme alkoholičku a vymýšlí si různé důvody jejího "jiného" chování..jsem z toho na dně, chtěla bych jí strašně pomoct, ale nevím jak..předem děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, docela si umím předtavit, jak vás takováto situace trápí a jak je to pro vás těžké. Ale je dobré, že mamka mívá "světlé chvilky", kdy je nějakou dobu střízlivá a je s ní řeč. Z toho bych vycházela a v tuto dobu se pokusila s mamkou ještě promluvit. Iniciátorem by měl být především její partner, ale vy se můžete připojit. Bylo by dobré vést rozhovor bez výčitek a výhružek. Pokuste se mluvit především o tom, jak se cítíte vy, jaký máte pocit z toho, když ji vidíte, že je celý týden "mimo sebe", zeptejte se, co trápí ji a proč má potřebu utíkat k alkoholu a jaké to pro ni může mít zdravotní a sociální důsledky. Pokud by ona sama měla zájem se situací něco dělat, můžete jí nabídnout, že ji k odborníkovi doprovodíte. Je možné, že by mamce stačila nějaká ambulantní terapie, léčba nadužívání alkoholu nemusí probíhat jen formou hospitalizece v léčebně. Nicméně důležité je, aby si problém připustila mamka, protože nelze pomáhat a léčit někoho, kdo o to nestojí a nevnímá, že by měl problém. Určitě pro rodinu není jednoduché takovou situaci zvládat a myslím, že by bylo dobré, kdybyste se o tom zašli poradit s některým z odborníků na problematiku alkoholu osobně. Doporučila bych obrátit se na nejbližší AT ambulanci. (Jejich seznam dle regionu najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci nebo na www.drogy.net v rubrice Kontakty). A jen mě ještě napadá - rozumím tomu, že mamce chcete pomoci a záleží vám na tom, aby byla v pořádku. Ale přeci jen - mamka je dospělá a vy nemůžete přebírat zodpovědnost za to, jak nakládá se svým životem. Pokuste se s tou pomocí držet určité hranice, nenechat se tím zcela pohltit a myslet také na svůj vlastní život a budoucnost.