lieky
Gandalf
Zdravim Vas...uz som vam sem raz pisal kvoli uzkostiam vzniknutym po extazi...rozhodol som sa navstivit psychiatra ale chcel by som vas poprosit ci by ste mi nemohli povedat nieco o beznom posobeni anxiolitik..teda keby mi ich psychiater nahodou predpisal kolko priemerne trva kym zacnu zaberat...ako ovplivnuju bezne prezivanie reality...budem po nich schopny normalne fungovat...a este som sa niekde docital ze po ich vysadeni sa niekedy stava ze stavy kvoli ktorym boli nasadene sa este zhorsia...ako to teda je? dakujem za odpoved.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Myslím, že pokud se za tím psychiatrem vypravíte, že Vám jistě všechny otázky kolem medikace zodpoví a vysvětlí. V tuto chvíli není zřejmé, zda Vám lékař nějaké léky vůbec předepíše a navíc existuje řada typů léků, které by Vám mohl předepsat. Anxiolytika jsou léky proti úzkosti (obyčejně jsou to léky ze skupiny benzodiazepinů, o nichž si můžete přečíst více v textech na našem webu), které mají v podstatě okamžitý účinek, pod jejich vlivem lidé normálně fungují (pokud dodržují dávkování doporučené lékařem), jen se nedoporučuje vykonávat bez souhlasu lékaře činnosti, které vyžadují zvýšenou pozornost a soustředění (řízení auta, obsluha složitých strojů). Ano, může se stát, že po jejich vysazení (pokud je užívání dlouhodobé) se mohou stavy, kvůli kterým byly léky nasazené, přechodně zhoršit. Benzodiazepiny mají výhodu, že zabírají okamžitě, ale pokud se užívají dlouhodobě a zvláště ve vyšším dávkování, může jejich užívání vést k závislosti. Další variantou jsou antidepresiva, která mají pomalu nastupující efekt (řádově 2 týdny) a působí na úplně jiném principu, než benzodiazepiny, nevyvolávají závislost a obvykle nepůsobí tlumivě. Musí se ovšem pro dosažení správného efektu užívat dlouhodobě (v řádech několika měsíců). Ovšem v tuto chvíli se skutečně bavíme pouze hypoteticky - já přes internet nedokážu posoudit závažnost Vašeho stavu a je samozřejmě na uvážení psychiatra, zda a jaké léky ¨by Vám napsal. Zatím přeji hodně štěstí.