žloutenka céčko
Veverka
Zdravim a předem díky za zodpovězení mého dotazu. Mám nového přítele, který má za sebou pestrou drogovou minulost a prý tenkrát chytil žloutenku - céčko, ale asi rok se léčil a prej sice se vyléčit úplně nedá, ale tvrdí mi, že mu v nemocnici řekli, že neni nositelem, že to nemůže od něj nikdo chytit, tak se vás chci zeptat co je na tom pravdy a co to obnáší a tak, hezkej den.

Odpověděl:
Dobrý den, z toho, co vám váš přítel o svém zdravotním stavu tvrdí, bych si nebyla jistá, jak to se žloutenkou má. Na vašem místě bych byla opatrná a nejspíš požádala přítele, abychom si společně zašli za lékařem na testy, abychom zjistili, jak na tom aktuálně jsme. Cca 90-95% případů žloutenky typu C přechází do chronicity, kdy dotyčný nemusí pociťovat žádné příznaky onemocnění, ale přesto je infekční, takže může nakazit další osoby. K léčbě žloutenky C se využívá interferon, tato léčba trvá zhruba 1/2 roku a její úspěčnost je cca 60%.(Je možná i opakovaná léčba). Pokud byla úspěšná, dotyčný je vyléčen a není pro své okolí infekční. Jestli je pro vás dostupná Praha, doporučila bych obrátit se na kolegu MUDr. Vratislava Řeháka, Hepatologická poradna Nusle,Vladimírova 10, 140 00, Praha 4, telefon: 234 091 142, www.hepatitis.cz. Tento lékař se na léčbu žloutenek specializuje a jeho pacienty je i řada uživatelů a bývalých uživatelů drog. Jinak se samozřejmě můžete obrátit na lékaře, u kterého se váš přítel léčil. A ještě jedna docela důležitá věc - než budete s přítelem najisto vědět, jak to s tou žloutenkou teď vypadá, dodržujte zásady bezpečného sexu (kondom), a pokud náhodou berete injekčně drogy, pochopitelně nesdílejte stříkačky ani ostatní předměty pro aplikaci. Další užitečné info naleznete na těchto stránkách v rubrice Drogy a nemoci a nebo např. na www.cecko.cz Přeji hodně štěstí.