problémy s plnoletým synem
kopretina
Dobrý den, mému synovi je 23 let, do svých 18ti let byl slušným klukem, studoval gymnázium a nebyly s ním žádné problémy.Ty přišly až s kouřením marihuany a následným zneužíváním drog (pervitin,kokain) mimožilně.V návaznosti s tím přišly toxické psychózy s hospitalizacemi na psychiatrii.Po každém mozkovém ataku a následné léčbě- začal fungovat v běžném životě, našel si práci,vrátil se dálkově ke studiu gymnázia.Ovšem tzv.normál trval vždy 6-10 měsíců a celý kolotoč se začal opakovat - drogy-psychóza atd....Snažila jsem se mu 4 roky pomáhat, ale na doporučení ošetřujícího lékaře, behaviorálně.Dnes jsem v koncích,syn je agresivní a vulgární, opět druhý měsíc nepracuje.Nedokážu s ním normálně komunikovat, někdy z něj jde hrůza.Vzhledem k okolnostem, že mám ještě 10-ti letého, je mou povinností uchránit jeho před agresivním chováním staršího bratra.Syn ode mne dostal termín do kdy si najde práci, termín uplynul, samozřejmě si nic nenašel.Takže jsem ho vyhodila, ovšem za strašného vlastního psychického tlaku.Bolí mě když vidím,jak se ničí, ale už jsem opravdu vyzkoušela všechno.Mám strašné výčitky,že mu nedokážu pomoci.Před 2 lety docházel na doléčení do stacionáře, měl moc příjemnou paní doktorku,o všem s ním hovořila, vysvětlovala, nic platné.Čekám na chvíli, kdy syn přijde se žádostí o pomoc.Je nějaké pracoviště, kam můžem společně zajít,pokud bude chtít svoji závislost léčit?Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, určitě je to pro vás velmi vyčerpávající situace a chápu, že vás to, jak sama píšete, ničí. Jenže tím, že ničíte sama sebe, synovi nepomůžete a hlavně s ohledem na vašeho druhého syna, by bylo rozumné, pokusit se z toho věčného kruhu synových léčeb, relapsů a agresivity vystoupit a zaměřit se hlavně na to, abyste chránila sebe a mladšího syna. Píšete, že jste již vyzkoušela všechno a nezbylo, než syna z domu vyhodit. Není třeba si to vyčítat a pokuste se nyní být důsledná a dát jasně najevo, že za těchto okolností syn u vás prostě bydlet nemůže. S ohledem na předchozí léčby bych předpokládala, že syn ví, kam se obrátit v případě, že to bude s abstinencí myslet vážně. Rozhodně nic nezkazí, když si o tom pro začátek zajde popovídat do nejbližšího Kontaktního centra.(Seznam najdete na www.drogy-info.cz v rubrice Mapa pomoci nebo na www.drogy.net v rubrice Kontakty). Ale měla by to být hlavně jeho iniciativa. A určitě bych doporučila, abyste vyhledala odbornou pomoc a podporu pro sebe. Nepíšete region, odkud jste, takže vám nemohu doporučit konkrétní zařízení, které poskytuje poradenství rodinám a blízkým závislých. Zkuste nám znovu napsat a nebo zavolat do nejbližšího Kontaktního centra, kde vám takovýto kontakt nepochybně budou schopni zprostředkovat. A myslete teď hlavně na to, abyste byla v klidu a schopna toto nepříjemné období přečkat a dát mladšímu synovi to, co potřebuje. Ono to může nějakou dobu trvat, řadě klientů nestačí jedna ani dvě léčby, ale byť do užívání spadli znovu, každá z těchto léčeb byla krokem na jejich cestě k abstinenci. Přeji hodně sil. PS: Ještě mě napadá - pokud by byl váš syn opět vůči vám agresivní a napadal vás, nerozpakujte se zavolat záchranku a policii. Může jít o další z toxických psychóz, což je potenciálně dost nebezpečný stav. A ještě jedna věc - nevím, zda jste na to sama, ale možná by pomohlo, kdyby se synem zkusil promluvit i jeho otec.