lecba zloutenky C
zdenek
osoba delsi dobu nakazena zloutenkou C se odmita lecit a ohrozuje vedome okoli,je moznost soudne naridit lecbu,a jak to prakticky provest aby to netrvalo dlouho?

Odpověděl:
Dobrý den, váš dotaz jsem konzultovala s právničkou z Právní poradny A.N.O., Mgr. Hanou Gajdošíkovou, její odpověď vám přeposílám. "Dobrý den, z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, zda nemocná osoba pouze nehodlá svůj zdravotní problém řešit či zda úmyslně šíří svou chorobu dál. Pokud nemocná osoba o svém problému ví, dodržuje základní hygienická opatření, např. využívá program výměny jehel (jde-li o injekčního uživatele drog) apod., nelze ji k léčbě nutit, a to ani prostřednictvím soudu. Hepatitida typu C se totiž přenáší krví, sexuálním stykem, příp. z matky na dítě, nejedná se tedy o chorobu přenosnou při běžném kontaktu (jako je tomu u hepatitidy typu A či tuberkulózy, kde je možné event. nařídit i karanténu). Jiná situace by byla, pokud by nemocná osoba úmyslně, vědoma si své nemoci, šířila tuto chorobu dál. V takovém případě by přicházelo v úvahu i trestní oznámení pro páchání trestného činu šíření nakažlivé choroby dle ustanovení § 189 tr. zákona. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."