kanabidiol vs. nikotin
Vincent van Gogh
Dobrý den, jeden můj kamarád, říkejme mu SWIM, má jisté psychické potíže, není skoro schopen prožívat příjemné pocity, a zkoušel to řešit tak, že vyzkoušel různé látky měnící vědomí. Kromě alkoholu také párkrát marihuanu, jednou muškátový oříšek, jednou muchomůrku červenou, třezalku(měsíc) a tabák. Marihuana u něho nevyvolala žádné příjemné pocity, říkal, že až na příšerné sucho v ústech to skoro nic nedělá, a to ani po několika dnech užívání, a tak marihuanu dál neužívá. Zato mu velice vyhovuje tabák, který mu, jak sám říká, pročistí na chvíli hlavu. Ostatní nesplnilo účel, naštěstí(!!!) mu ale ani nijak výrazně neublížilo, a prý se nechystá dané experimenty zopakovat. Stal se docela závislý na nikotinu(vodní dýmka 2-3x denně, cigaretový kouř mu vadí) a došel k závěru, že u něho možná propuká mírná schizofrenie, nebo má alespoň schizoidní poruchu osobnosti. Intelektuální schopnosti má na poměrně nadprůměrné úrovni. Neschopnost prožívat příjemné pocity se u něj rozvíjela snad 2 roky, dávno před prvním pokusem to nějak svépomocí řešit, není tedy důsledkem abůzu. Nikotin mu docela pomáhá, ale bojí se, že po čase přestane, až se acetylcholinové receptory příliš zmnoží. Nikotin evidentně vyžene přebytečný dopamin, a tím ho dá trochu do pohody(na základě toho došel k závěru, že může mít jistou formu shizofrenie - 70% schizofreniků je závislých na nikotinu, pravděpodobně jako důsledek snahy o samoléčbu). Protože ale nikotin není nejlepší řešení, zvažuje následující věc: V obchodě se zdravou výživou koupí semena technického konopí, a vypěstuje rostliny šlechtěné pro nízký obsah THC, ale nikoliv pro nízký obsah kanabidiolu CBD. Myslí si, že pokud provede extrakci palic pomocí běžně dostupného isopropanolu(neodpařitelný zbytek 1mg na 1 litr), a výsledek smísí s tukem a rozdělí do želatinových kapslí, získá legálně atypické antipsychotikum, které mu může pomoci. Rozhodně si je vědom, že takovýto postup je riskantní, a to především proto, že účinnost CBD je zatím málo prozkoumána, ale protože je zatvrzelý individualista, chce se spoléhat na "systém" až jako na poslední variantu, i když si samozřejmě uvědomuje, že výše uvedený postup jej i tak činí na systému závislým, ale méně, než jít rovnou k doktorovi. Proto by by ho zajímalo, kolik CBD je v palicích a listech technického konopí u nás pěstovaného, a jestli existuje korelace mezi obsahem CBD a THC v konopí. CBD je v podstatě izomerem THC, a dá se proto předpokládat, že by množství jednoho mohlo ovlivnit množství druhého. Na druhou stranu by se také mohlo stát, že technické konopí má nízký obsah THC, protože má vyšší obsah CBD. Další možností, na kterou přišel, je, že rovněž chmel obsahuje CBD[1]. Zajímalo by ho proto, jaké množství CBD listy chmele obsahují, a jestli je toto alespoň porovnatelné s obsahem CBD v palicích konopí. Chmel by byl samozřejmě ideálnější než konopí, protože jeho pěstování nevzbudí žádnou pozornost, otázkou je, co ještě listy chmele obsahují dobrého či špatného, a jestli se toho lze zbavit např. "vodním školením". Poslední věcí, kterou by rád věděl, je, jestli je CBD u nás legální, když je to taky kanabinoid. Doufám, že výše uvedené dotazy rozumně zodpovíte, abych mu mohl Vaše odpovědi sdělit, a případně mu i jinak pomoci, mám totiž o chudáka SWIMa trochu strach, i když to s ním snad není zcela tragické. [1] http://sun.ars-grin.gov:8080/npgspub/xsql/duke/chemdisp.xsql?chemical=CANNABIDIOL

Odpověděl: Jakub Minařík
Probíral jsem se vašimi dotazy a došel jsem k závěru, že nejsem schopen konzistentní a nezavádějící odpovědi. Nicméně mám dojem, že s antipsychotickým efektem to nebude valné. Psychotici se obvykle po setkání s konopím značně dekompenzují. Ohledně využití chmelu a technického konopí mám dojem, že se jedná spíše o dotay, který byste měl směrovat na přírodovdce, který se zkoumáním rostlin zabývá. Má odborná erudice není tak vysoká, abych odpověděl dobře a tak, abych byl spokojený. I když léčebné efekty konopí nemíním bagatelizovat, jsou onemocnění, kde jeho efekt je celkem dobrý, mám dojem, že pro onemocnění jako schizofrenie a schizoafektivní porucha existují léky, které onemocnění celkem dobře umí léčit a nebo stabilizovat a nemají příliš nežádoucích efektů. Konopí v této indikaci se mi naopak jeví jako nevhodné. Tak vám nevím. Možná bych kamarádu swimovi doporučil probrat stav s psychiatrem, pak bych teprve experimentoval s jinými věcmi. Ony takové experimešnty někdy nadělají více škody než užitku.