dotaz
matka
Dobrý den, můj 21-ti letý syn bere drogy. Na základě Vaší rady jsem s ním stanovila pevná pravidla, za kterých u mě může bydlet. Nedodržel ani jedno: -opět přicházel domů pod vlivem drog -tahal si domů za mé nepřítomnosti cizí lidi (své kamarády atd.) -práci si nenašel ani nehledá, ani žádnou brigádu - jenom spí a jí -doma nepomáhá s úklidem Tak jsem me řekla, že mu dám jednou denně najíst, že mu vyperu prádlo a že může přespat, ale ráno musí odejít z bytu a vrátí se, až já budu doma. Čekal na mě před domem, opět zbídačený, na sobě cizí oblečení, protože to svoje opět neměl a prosil, aby jsem ho vzala zpátky. Vzala. Ráno byl na mě agresivní a sprostý. Vyhodila jsem ho. Prohlásil, že se zabije. Mám strach. Nezvládám s ním jednat. Co mám dělat? Léčit se jít nechce? Mám obavy, že když ho zase uvidím, tak ho zase vezmu domů , opět bude to samé. Mám hrůzu z toho, že mám jít domů, bojím se každého zazvonění, že to zase bude on. Mám ho moc ráda a on to ví a asi toho zneužívá, ale mě to hrozným způsobem ničí. Co mám dělat? Jsem ze Šumperku a tady neexistuje žádná poradna pro rodiče drogově závislých. Byla jsem v K-Centru v Špk, ale nemyslím si, že by dobře fungovalo, anebo se mi to jenom zdá. Jsou tam mladí lidé, kteří jenom vyposlechnou, ale odborné rady se od nich nedočkám. Existuje vůbec nějaká rada? Děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že syn Vaší lásky a péče zneužívá. Chápu, že je hodně těžké být v takových situacích tvrdá a nekompromisní. Ale je to jediná možnost jak se ochránit. A dlouhodobě i cesta, jak jeho přinutit ke změně. Dokud se o něj budete starat, nebude mít důvod něco měnit. V krajním případě, pokud Vám vyhrožuje nebo se dobývá domů apod. je možné i zavolat policii. Oni sice nic moc neudělají,ale synovi ukážete, že to opravdu myslíte vážně. Dříve nebo později k tomu dojde většina rodičů v podobné situace, jakkoliv se jim to zdá zprvu strašné. Jestliže Vám nevyhovovalo K centrum v Šumperku, zkuste Ambulantní poradnu v Zábřehu, Školská 13, Zábřeh, 789 01,telefon: 583 411 946. Osvědčené a kvalitní služby pak fungují v Olomouci, pokud by to pro Vás nebylo moc daleko (www.podaneruce.cz, www.p-centrum.cz)