prosba o radu
lv
Dobrý den, prosím Vás o radu. Chodím několik měsíců se svým přítelem, který před naším vztahem chodil téměr denně do hospody. Když jsme spolu začali chodit, slíbil mi, že už pít nebude. Nesčetněkrát ale svému slibu nedostál. Často se kvůli tomu hádáme a já už si nevím rady. Ráda bych mu pohohla, ale nevím jak. Diví se mi, že ho nerada pouštím s jeho kamarády, údajně na jedno pivo. On ale pokaždé příjde za několik hodin úplně na mol. Když jdeme spolu tak se předemnou trošku v pití krotí, ale když je sám nezná mezí. Když jsem chtěla,aby šel na léčení, řekl mi, že by se mu vysmáli, že jeho stav je naprosto normální. Co si o tom myslíte Vy? Je jeho stav na léčení , když nepije denně? Také se vymlouvá, že toto nelze léčit ambulatně, a kvůli práci by se v léčebně měsíce hospitalizovat nemohl. Nevíte prosím o nějaké léčebně, kde je možno tento problém léčit ambulatně v okolí Havlíčkova Brodu? Děkuji mnohokrát za Váš čas.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás a děkuji za dotaz. Píšete, že jste si našla přítele, který pije alkohol. Když jste spolu začali chodit, slíbil Vám, že pití omezi. Tento slib však opakovaně porušuje a domů chodí opilí. Vy v tom vidíte problém - máte pocit, že pije příliš. Snažíte se mu vysvětlit, že se Vám to nelíbí. Ráda byste mu pomohla a chtěla byste, aby se šel léčit. On ovšem svoje pití jako problém nevidí. Má pocit, že je vše v pořádku. Na úspěchu léčby se velkou měrou podílí fakt, že ji podstupuje člověk dobrovolně. Vynucované léčby (rodinou, zákonem apod.), se často míjí účinkem. V případě, že má Váš přítel pocit, že je vše v pořádku, nemá pak jediný důvod, něco měnit. Je to jeho rozhodnutí a má na něj plné právo. Problém máte Vy. Zní to nejspíš divně, ale je to tak. Vám se něco nelíbí a Vy chcete něco měnit. Můžete zkoušet být trpělivá a čekat, že si problém přítel jednoho dne nějakým zázrakem uvědomí. Stát se to může, ale jak je to pravděpodobné? Můžete si říct, že s ním budete, jen pokud pití omezí. Pak bych Vám doporučila domluvit se na pravidlech (např. uvidíme se jen tehdy, budeš-li střízlivý apod.) a sankcích, když nebudete pravidla dodržovat. V tom případě se zkuste vyhnout vydírání, vyčítání a nátlaku. Zkuste být v klidu a konstruktivní. Nevyhrožujte něčím, co nedovedete dodržet (např. rozchod). Můžete navíc mluvit o svých obavách a pocitech. Vy jste ten, kdo se musí rozhodnout, jestli chce být s člověkem, který v tuhle chvíli tolik pije. Vy jste ten, kdo může zůstat, stanovit si podmínky, ale také ten, kdo může odejít. Každá z těch variant má svoje výhody, ale také nevýhody. Zůstanete-li, budete sice spolu, ale jeho pití Vás bude trápit, možná ho budete kontrolovat, on Vám bude lhát apod. Odejdete-li, dáte sobě i jemu svobodu se rozhodnout; také Vás to sle nejspíš bude bolet, protože ho máte ráda. K tématu léčeb mohu říct jen tolik - druhů léčeb je mnoho. Zpravidla není problém v tom, najít program, který lze skombinovat s prací, zejm. pokud jde o problémy s alkoholem. Nabídka v okolí Havlíčkova Brodu je poměrně velká - můžete se podívat na stránky: http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/ a zkusit hledat. Lidé s problémy s alkoholem se nejčastěji obrací na AT ambulance, anonymní alkoholiky a psychiatrické amulance. Stačí Vám to takhle? Kdyby bylo něco nejasné, nebo se situace změnila, ozvěte se. S pozdravem, Gabriela Koryntová