prosím o radu
trp
Dobrý den, nevíme jak se máme zachovat. Syn občas kouří marihuanu, nedávno šňupal perník. Má přítelkyni, která prý je závislá - podle zpráv od její matky. Oba nyní bydlí u nás. Když jsou doma, nezdá se , že by byl nějaký problém. Vklidu se můžeme bavit o všem, pomáhají při běžných domácích pracech. Jsou trochu nespolehliví v docházce do školy.Samozřejmě nemám iluze, že by marihuanu nekouřili když jdou ven. tvrdí, že už nic jiného neberou. Chceme jim věřit, ale jistá nejistota v nás je. Syn říká, že klidně půjdou na testy, aby nám dokázali pravdu. Tak nevím. Máme si nějaké testy koupit a zkusit to? Nebo máme zajít do nějakého centa? Nebudou to brát jako že jim nevěříme? Je jim 18 a 19 let. Nechci ztratit jejich důvěru. Jak máme postupovat? Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, orientační testy na přítomnost drog v organismu můžete koupit ve větších lékárnách a udělat je eventuelně doma. Ale na vašem místě bych to asi zvážila a zkusila synovi a jeho přítelkyni ještě důvěřovat. Pokud doma pomáhají, dochází do školy a normálně s vámi komunikují, neviděla bych situaci jako nějak dramatickou a ono to testování je přeci jenom zásahem do vzájemné důvěry a otevřenosti vztahu a může se tím ledaco zkazit. Na druhou stranu, pokud oni nejsou proti a vám by to vrátilo klid, je možno se k tomu postavit i tímto způsobem. Testy vám však řeknou pouze to, jestli dotyčný v poslední době drogu užil nebo ne, nevypovídají o tom, jestli bere denně nebo si v posledních dnech dal jen jednou. (Navíc jejich spolehlivost není zcela stoprocentní, takže se může stát, že vyjdou falešně pozitivní nebo negativní). Asi bych se zkusila především zaměřit na chování syna a jeho přítelkyně. Z toho, co popisujete, nemám dojem, že by měli aktuálně problém s pervitinem. Je možné, že kouří marihuanu a nechci její rizika nějak bagatelizovat, určitě existují, ale ve srovnáním s pervitinem je pravděpodobnost nějakých průšvihů mnohem nižší. Vypadá to, že fungují celkem normálně, asi bych trochu "přitvrdila" co se týče spolehlivé docházky do školy, očekávala bych, že alespoň část prázdnin půjdou někam na brigádu a budou se i nadále podílet na chodu domácnosti atd. Pokud by se situace nějak vyhrotila a nebo by vás to mělo nějak trápit a zneklidňovat, možná by nebylo od věci zajít si o tom s odborníky popovídat někam osobně. Je pravda, že na internetu se takovéto potíže moc účinně řešit nedají, ale klidně zase napište a dejte vědět, jak to vypadá. Zatím držím palce a věřím, že bude všechno v pořádku. PS: Zkuste si když tak pročíst rubriky Stimulační látky-pervitin a Halucinogenní látky-marihuana na těchto stránkách, najdete tam spoustu kvalitních informací o účincích a rizicích těchto látek. Také by vás mohly zajímat stránky www.odrogach.cz, rubrika Pro rodiče.