jak poznat alkoholika?
Alex
Dobrý den, jak mám poznat, jestli můj přítel je závislý na alkoholu nebo jestli pije přes míru? Nemůžu Vám přesně popsat každý týden, protože pokaždé pije jinak. Třeba když si to tak vezmu zpětně asi měsíc - tak 14 dní nepil vůbec nic, pak byly čarodky, to pil víno a vodku - nevím kolik. Za dva dny mu přijel kamarád, s kterým se neviděl půl roku a šli do hospody - to pil pivo a vodku, ale nebyl opilý. Tento týden pil v pátek, ale ne moc - také nebyl opilý. Ale včera vypil asi 15 vodek s kamarádem. Jinak tento měsíc je doma, protože si zlomil nohu...Celkově hodně píval v pubertě s kamarády, teď mu je 23 let...Pije opravdu, jak kdy a také, jak s kým. Když jdeme jenom spolu,tak moc nepije,ale s kamarády když jde tak je to hrozný. Nevím, jak mám posoudit jaká je míra, zda pije moc nebo ne. A také jak ho dovést ke změně.......díky

Odpověděl:
Dobrý den, myslím, že pro tuto chvíli není až tak podstatné, jak vztah k alkoholu u vašeho přítele nazvete - jestli tomu budeme říkat závislost, nadměrná konzumace, kvartální alkoholismus... V každém případě vypít na posezení 15 vodek není v pořádku. Zkoušela jste si se svým přítelem o jeho pití promluvit? Říci mu, že je vám nepříjemné, když se takto opíjí a že alkohol v takovéto intezitě je pro vás ve vztahu nepřijatelný? Je možné, že váš přítel své pití jako problém nevidí. Už z toho důvodu, že obecná společenská tolerance ke konzumaci alkoholu je u nás poměrně značná. ("Kalí" přece všichni:) Zkuste si s přítelem v klidu promluvit a navrhnout mu, aby na nějakou dobu abstinoval nebo pití výrazně omezil. Můžete mu v tu dobu zkusit pomoci tak, že volný čas s ním budete trávit aktivitami, které s alkoholem nejdou dohromady. Uvidíte, jak to bude zvládat. A váš přítel si ověří, jak významnou (nebo nevýznamnou) roli má v jeho životě alkohol. Pokud by měl s abstinencí problémy, doporučila bych mu, aby se obrátil na některé odborné zařízení, které se specializuje na závislost na alkoholu. Tím nemyslím, že by měl jít někam na léčení, ale že nějaký ambulantní kontakt by mu mohl pomoci jeho vztah k alkoholu dát do pořádku. Přeji vám i příteli hodně štěstí a ať se vám problémy s alkoholem vyhnou.