mdloby/zachvat po marihuane
zuza
Dobrý den, jsem kuřák marihuany (od cca 17 let dosud, tzn.8let) - kouřím nepravidelně, poslední cca 2 roky častěji, minulé léto téměř denně, ale neměla jsem problémy (žádné halucinace, nevolnosti, atp). V poslední době kouřím méně. A jsem kuřák cigaret (od 15let, taktéž nepravidelně, tzn. ne denně, zvládám bez problémů a chuti na cigaretu několik dní nekouřit, ale také vykouřím třeba 20cigaret za večer v hospodě). Alkohol pouze občas a v malém množství, spíše vůbec. Mám zřejmě nízký nebo střídavý krevní tlak (často studené ruce a nohy, pocity únavy). Tlak mám ale většinou kolem 120-130/58-65. Občas se mi zamotá hlava při prudkém postavení. Velmi zřídka (jednou za více let) u mě nastal podivný stav - zřejmě na mě přicházely mdloby, popsala bych to jako zrychlený dech, pocit nevolnosti nebo tíhy na hrudníku, špatně se dýchá a hlavně přestávám vidět - většinou se obraz rozostřuje a zpravidla se nakonec slije a nevidím nic, jen žlutou nebo bílou barvu. po nějaké chvíli (pár minut) se stav výrazně zlepší. pamatuji si, že se mi podobná věc stala už na základní škole cestou v přeplněném mhd (ve vedru). co si pamatuji, stalo se mi to po mnoha letech opět poprvé před cca sedmi/šesti lety - v létě, ve vedru, myslím po kouření marihuany. Pak se stav občas zopakoval (ale přímou souvislost s marihuanou jsem nehledala) - ale opravdu jednou za velmi dlouhou dobu, a spojovala jsem to spíše s alkoholem, který nejsem zvyklá běžně pít. ten pocit je stejný a poznám jej, a vím, že za chvíli přejde, proto už se neděsím a vyčkám, až to přejde. naposledy se tento stav dostavil před cca měsícem (po té dlouhé době) - bylo to po 4hodinové cestě autobusem, čekali jsme na další na slunci, bylo vedro a málo jsem pila, a bezprostředně po vykouření jointa (po cca 3 minutách) se tento stav dostavil - velmi silně. celou dobu jsem stála a měla pocit, že omdlím (přestávala jsem vidět a bylo mi hodně špatně), ale podle zkušeností to přešlo a jen mě pak pálilo na hrudníku (asi nějaká ta dýchací trubice). včera se mi ovšem stalo něco výrazně horšího. cestou z nákupu (vedro + byla jsem dost teple oblečená) jsem si dala jointa a okamžitě po dokouření se dostavil stav jako po první cigaretě po dlouhé době (lehce se zamotala hlava, pocit brnění v těle) který ale většinou hned odezní. po pár krocích mi ale v levé ruce, ve které jsem nesla tašku s nákupem, začalo cukat - během pár vteřin z toho byly docela drastické záškuby, nešlo to ovládnout a ruka mi doslova "létala" ze strany na stranu a nešlo to ovládnout, po chvilce jsem spadla na levou stranu (ale podařilo se mi sednout) ale ruka mi stále škubala a postupně (velmi rychle) přestávala vidět a složila se na záda, a jen jsem cítila jak sebou přestávám škubat a nic necítím a jakoby odpolouvám (netuším jak to popsat líp) do nějakého finálního bodu kdy jsem neviděla nic a přestala se úplně hýbat. měla jsem za to, že jsem upadla do bezvědomí a byla dost vyděšená a upřímně nevím, jestli to trvalo vteřinu nebo déle, ale cítila jsem po chvilce (nevím jak dlouhé), že hýbu rukama a mluvím (volala jsem o pomoc) ale nevěděla jsem, jestli se opravdu hýbu a mluvím (zřejmě nějaká iracionální reakce) nebo jen bezvládně ležím, a slyšela lidi, jak ke mě přibíhají, ale nic jsem neviděla ani necítila. až po chvíli jsem ucítila někoho jak mě bere za ruku, posadila jsem se a po nějaké chvíli se mi vrátil zrak, a velmi rychle se mi udělalo lépe. došla jsem domů a lehla si s nohama nahoře, ale celé odpoledne jsem byla unavená, ještě nějakou dobu cítila tu levou ruku a často mi bušilo srdce. k mé otázce: slyšela jsem od mnoha lidí o náhlé nevolnosti nebo pocitu na omdlení nebo mdlobách ve vedru po vykouření jointa. nikdy jsem ale neslyšela o tom, že by podobný stav doprovázely takovéto záškuby končetiny, bylo to jako nějaký záchvat. marihuana (jak jsem vygooglila) snižuje tlak a přívod krve do mozku, je možné, že to bylo způsobeno tímto? nesla jsem ten nákup na prstech levé ruky a možná byly prsty špatně dokrvené a proto mi začala ruka škubat. docela mě ale děsí to jak hodně sebou škubala a to, že jsem upadla do mdlob...je to projev nízkého tlaku nebo spíš nějaká alergická reakce nebo co by to mohlo být? možná je i důležité že mám slabou imunitu a jsem často nemocná, a před 14dny mi začal kašel a protože se to nelepšilo, dostala jsem antibiotika (dobírám dnes) (+beru erdomed na kašel) a každé ráno beru 1Xyzal (na alergie - mám na pyly) - což je antihistaminikum a prý může v kombinaci s marihuanou antihistaminikum nějak špatně působit. Beru ho pravidelně od podzimu (denně). Protože mi už bylo lépe, nečekala jsem od vykouření jointa nic špatného. + od té události před měsícem jsem normálně marihuanu kouřila bez jakýchkoli problémů, až do včerejška. a nevím, jestli je to důležité, ale byl to včera stejný druh jako před tím měsícem (což jsem nevěděla původně a možná je to tím - napadlo mě, že tam byl vyšší obsah nějakých látek, které mi vadí). nebo kombinace s horkem, nevím... můžete mi k tomu prosím něco říct? velmi nerada bych ten stav zažila znova, ale nejsem si jistá, že to je paušálně marihuanou, spíš mi připadá, že se sešlo více okolností a možná v tomhle konkrétním typu trávy bylo více nějaké látky...nevím...kdyby mi neškubala ta ruka a neomdlela jsem, tak tomu nepřikládám větší význam, ale tohle mě vyděsilo a nevím ani, co se mi to vlastně stalo. Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pro přesnou diagnózu by bylo potřeba precizní lékařské vyšetření, včetně rozboru krve, EKG apod. Ale také bych se spíš přikláněla k variantě, že šlo o souběh různých okolností a vlivů. Marihuana v horku opravdu způsobuje mrákotné stavy. Nervové záškuby mohly být podpořeny jednak snížením tlaku a jednak nedokrvením končetiny. K tomu dehydratace, antihistaminika (která celkově tlumí organismus, což marihuana dělá také, takže součet může být nepříjemný), větší obsah THC. Rozhodně bych se být Vámi vyvarovala marihuany v době, kdy berete ještě k tomu všemu antibiotika (oslabují velmi organismus). A v ostatních případech minimálně dejte pozor, aby se zase nesešly všechny nastalé okolnosti. Pokud máte nízký tlak, nekuřte, když jste unavená a je horko, hodně pijte. Pokud by se podobné nepříjemnosti opakovaly častěji i s tím, že se jim zkusíte vyhnout, bylo by na uváženou na nějakou dobu vynechat marihuanu úplně. Stává se totiž, že i lidem, kteří ji kouří mnoho let, najednou začne dělat problémy.