subutex
máma
Dobrý večer, prosím poraďte mi... už jsem jednou zadávala dotaz na možná rizika těhotenství pro drogově závislé, ovšem přítelkyně syna, která je v 6 měsíci těhotenství, mi dneska se synem sdělili, že oba berou subutex, někdy i nitrožilně. Docela mne to rozhodilo, myslela jsem, že kvůli dítěti přestali drogy užívat, alespoň ona... Jaký je Váš názor, prosím a jaká rizika dítěti hrozí?

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, vzhledem ke stadiu těhotenství je v danou chvíli důležité, aby měla partnerka syna subutexu stálý přísun, jinak je celkem pravděpodobné, že předčasně porodí. Substituční programy jsou ale v otázce příjmu těhotných celkem pružné, Zastoupit je může dočasně jiný lékař, praktický, gynekolog, ... Jedinou podmínkou je, aby měl recepty pro předpis omamných látek. S injekčním užíváním je to horší - riziko infekcí, komplikací typu předávkování, zanesení toxických látek do organismu, které by se tam jinak nedostali, ... je poměrně značné, v zásadě horší, než efekt subutexu. Dítěti jinak hrozí především závislost a odvykací stav po narození, nicméně, to je celkem snadno zvládnutelné. Alespoň tedy to vysazení. Rizika spojená s náhlým vysazením a infekčními komplikacemi jsem již zmínil. Pak je samozřejmě ohrožením závislost rodičů a vše co je s ní spojené, ale tam záleží podobně jako v jiných situacích na přijetí odpovědnosti, ... Jsou lidé, kteří se chovají zodpovědně a lidé, kteří se tak nechovají. To, že někdo užívá drogy nemusí apriory znamenat, že nebude dobrý rodič. Nicméně, existuje i léčba pro matky s dětmi. Ještě mě napadla jedna poznámka - na trhu by se měl brzy objevit suboxon, lék, který má stejnou účinnou látku jako subutex, ale navíc obsahuje antidotum opioidů naloxon, který má zamezit injekční aplikaci. Při užití dle návodu (vycucání) se nevstřebá, ale při injekční aplikaci ano a vyvolá okmžitě prudký odvykací stav. Pokud by si jej těhotná závislá na opioidech aplikovala injekčně, pravděpodobně by porodila a nebo potratila. Nechť si tedy dá partnerka syna pozor. Tablety mají jiný tvar, než subutexové (8 úhelník). Ps. Kdyby byly nějaké dotazy, napište. :-)