Káťa
Renata
Dobrý den, dcerka má problém, ktarý si nechce vůbec připustit.Nejdřív hulila trávu a hašiš. Po kombinaci s alkoholem byla 3 dny hospitalizována v nemocnici. Chodily jsme do PREV CENTRA v Praze, ale bez účinku.To bylo asi před rokem. Pak nastoupila na střední školu a tam se seznámila s někým, kdo ji naučil na pervitin. Ve škole vydržela měsíc, pak ji vyloučily protože do školy vůbec nechodila. To jsem se dozvěděla, až když mne doma navštívil pan profesor. Teď je holka doma, chodí ke mě do práce na brigády. Ale i sem chodí jak se jí zamane. Vůbec na to už nestačím. Jí samotný se "být feťákem" evidentne moc líbí. Připadá si jako bůh.Má , jak sama říká, stíhu a haldy. To jsem si zjistila přes PC, našla jsem způsob jak se podívat co píše. Dojezdy řeší marihuanou. Také mám dojem, že bere Ibalgin.Teď už čtyři noci nespala. Ona ale nevidí žádný problém. Ze mne udělala mámu, kterou kdysi údajně vyhodily z práce a ona kvůli mně musí prodávat pervitin a dávat mi všechny peníze. Udělala ze sebe chudinku. Teď jsem se ještě dozvěděla, že mám jen blbý kecy a jak to má se mnou ona vydržet. Ona sama dobrovolně na žádné léčení nepůjde, protože je takhle moc spokojená. Všichni, kdo neberou o tom vědí hovno ( tak to říká) a vedou jen blbý kecy, protože tomu nemůžou rozumnět. Pro ní je to paráda, bezva způsob života. Zaplatila jsem za ni nějaké dluhy, peníze z brigád ji nechávám. A i kdybych to nedělala, tak si peníze dokáže obstarat sama. Obávám se, že tuším jak asi. Vím, že s někýn jezdí "nakupovat" do Prahy. Už i já si připadám dost rozpolceně. Jedna část mozku ví, že něco musím udělat a ta druhá se snaží schovat do písku a dělat, že nic nevidí. Můžete mi prosím poradit? Jsme z Kladna, holce je 16 let. K marihuaně se mi kdysi přiznala, pervitin zatlouká seč může. Marihuanu prý kouří už od 13 let. Ráda bych ji dala na léčení, ale i vy sami píšete, že léčení bez dobré vůle asi moc velký účinek nepřinese. Děsí mne, že si dcerka úplně zničí život a chtěla bych ji pomoc i když ona o to vůbec nestojí. Děkuji máma

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, z Vašeho dotazu cítím velkou bezmoc, která se asi bude jen stupňovat, pokud s tím něco neuděláte. Současná situace je pro dceru naprasto vyhovující a pohodlná. Vy jí dáváte vydělat kdy se jí zachce, kromě toho jí živíte, peníze jí necháváte. Ona z Vás dělá před ostatními hlupáka a Vy jste na její hru už raději tak trochu přistoupila. Myslím, že je načase trochu jí život znepříjemnit, aby jí došlo, že není tak jednoduché jen všechno od všech brát a nic nedávat. Co se týče léčby, do 18 let ji můžete nechat hospitalizovat nedobrovolně. Má to sice menší účinky, ale někdy přeci jen má. Už to, že takový člověk vystřízliví a vypadne z kolotoče drog, umožní, že mu občas i něco dojde. Ideální pro takovou léčbu jsou zařízení jako je Alternativa nebo Cesta Řevnice (obojí najdete na internetu). Pro Vás bych pak doporučila zajít sama do Prev centra, kde už Vás znají, případně do poradny pro rodiče Sananim, v Café Therapy ve Školské ulici. Mohla byste tam s někým nezaujatým celou situaci probrat.