Piko
care
Moje 16 letá kamarádka bere piko.Bere ho ve větším množství teprve 2 měsíce za tu dobu si ale dle mého názoru vypěstovala závislost. O to horší je že si nedokáže sama přiznat že je na něm již závislá.Vždycky byla strašně slušná a tak mě šokovalo když se ptala kamaráda jak rychle získat peníze.Rád bych jí nějak pomohl ale netušim jak.Problém je že jí zatim nevadí že je na něm závislá.Děkuju za radu.

Odpověděl:
Dobrý den, pokusím se zodpovědět Váš dotaz. Je mí líto, že v tom Vaše kamarádka tak "lítá". Smutným faktem ale je, že Vy nemáte tu možnost zařídit, aby s pervitinem přestala. To může udělat jenom ona, ona se musí rozhodnout. Je ale důležité, že má přítele, jako jste Vy. Někoho kdo ji má rád a není mu lhostejné co dělá a jak žije. Je to škoda, ale Vy můžete "jenom" být tím, kdo ji bude nastavovat to zrcadlo a ukazovat jí to, na co není schopná dohlédnout sama. Nemá cenu se hádat, poučovat ani jinak jít do konfliktu. Závislý má většinou tendenci problém popírat, hájí svoji drogu a je dočasně je slepý ke všemu co nechce vidět. Zkrátka zkuste s Vaší kamarádkou být, říkat jí jak to vidíte Vy, co se Vám nelíbí a buďte připraven podat pomocnou ruku, až se s tím rozhodne přestat. Pokud byste měl pocit, že Vaše kamarádka v tom už lítá hodně a pervitin si píchá, určitě jí doporučte docházet do kontaktního centra. V takovém centru se kromě toho, že vyměnují použité stříkačky za nové, také potká s odborníky, kteří s ní můžou promluvit a pomoci tak ke změně. Pokud budete mít pocit, že už je to na místě, dejte vědět a my Vám dáme kontakt na nejbližší centrum. Obrňte se trpělivostí a připravte se na možná zklamání, cesta ven ze závislosti nebývá jednoduchá, ale existuje. A také vy sám si hlídejte hranice, kam až v pomoci kamarádce jste ochoten zajít, určitě se nenechávejte zneužívat a manipulovat. K takovému chování ve vztazích totiž mívají závislí tendence. Dejte vědět, když budete potřebovat! Štěpán Veis