Udělali jsme dobře, že jsme vyhodili syna z domu?
marta
Náš 23 letý syn má problémy už pět let s drogou. Víme určitě, že bere marihuanu. Nedokončil střední školu. S problémy se vyučil. Nyní přestal chodit do práce. Má dluhy a půjčky, které za něj platíme. Krade nám věci, nic nám nepřispívá na domácnost. Neustále všem lže. Mluvit se s ním nedá už 4 roky. Již nemůžeme. Vyhodili jsme jej z domu. Jsme z toho nešťastní, ale nevíme jak dál. Jen nás využívá a jsme mu lhostejní.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že to pro Vás muselo být velice těžké rozhodnutí. Myslím, že v tuto chvíli je to ale skutečně jediné možné řešení. Syn je dospělý a pokud bydlel u Vás, měl by dodržovat nějaká (alespoň základní) pravidla pro soužití v jedné domácnosti - tedy přinejmenším přispívat na bydlení, nezneužívat Vás pro placení jeho dluhů a půjček a nekrást doma. Pokud toto není schopen akceptovat, není soužití s ním v podstatě možné. Tím, že byste ho nechali doma a tolerovali jeho chování dál, byste mu nijak nepomohli, on by pouze získal pocit, že si nadále může vše dovolit, a Vás by to pomalu zničilo. To, že jste mu dali najevo, že za takových podmínek s Vámi žít nemůže, mu nakonec možná paradoxně pomůže si uvědomit, že musí své chování změnit - že by měl něco začít dělat se svým užíváním drog, že by měl začít znovu chodit do práce, aby se uživil, že si musí najít bydlení, že pokud nechce skončit ve vězení, není možné se živit krádežemi... Pravděpodobně ho to dříve či později donutí, aby s tím něco dělal. Podle Vašeho popisu mi připadá, že pokud jeho chování souvisí s drogami, tak to nebude jen marihuana - u lidí, kteří kouří marihuanu a neberou jiné drogy, není takové chování úplně obvyklé. Spíš bych si myslela, že se bude jednat o tzv. tvrdé drogy, kdy je podobné chování v případě závislosti typické - lhaní, krádeže, dluhy, nechození do práce, nedokončené vzdělání... Možná by nebylo špatné, kdybyste měla možnost si o situaci promluvit s někým z odborníků osobně - získala byste potřebnou podporu a informace, jak v situaci postupovat dál a jak se to může dál vyvíjet. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám někoho z kolegů doporučit. Zatím držím palce.