Nedobrovolná léčba
Michal
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na možnost léčby-řešení alkoholismu osob, které se odmítají dobrovolně léčit, nepáchají trestnou činnost, nemají dluhy..., ale rezignovali na život, leží doma a upíjí se k smrti. Nejsou schopni fungovat, mají zdravotní problémy a rodinu ničí vědomí, že se jim to brzy podaří. Je možné, aby rodina požádala soud nebo nějakou instituci o nařízení léčby nebo umístění do psychiatrické léčebny pro pokus o "sebevraždu" nebo nějaké psychiatrické onemocnění? Děkuji Vám za odpověď. Michal

Odpověděl:
Dobrý den, naprosto chápu, že mít doma alkoholika je pro rodinu obrovská zátěž. Nicméně s nedobrovolnou léčbou alkoholismu je to stejné jako s léčbou drogové závislosti, to znamená, že ji musí nařídit soud v rámci trestního řízení jako tzv. ochranné opatření. Dále je možné volat záchranku, a to v případě, že závislý je aktuálně nebezpečný sobě či svému okolí. V tomto případě však trvá hospitalizace pouze tak dlouho, dokud tento akutní stav nepomine, což bývá většinou maximálně pár dní. Nejedná se tedy o léčbu. Bohužel tedy nezbývá, než se snažit dotyčného nějakým způsobem motivovat k léčbě dobrovolné, která má také mnohem lepší výsledky. Lze to zkusit např. prostřednictvím jeho praktického lékaře a apelováním na zdravotní stav. Asi vás má odpověď příliš neuspokojila, ale situace je taková, že nelze zavřít někoho do léčebny proti jeho vůli, ačkoli se chová, řekněme, iracionálně. Myslím, že by bylo rozumné, pokud závislý zatím nemá o odbornou pomoc zájem, kdyby se na odborníky obrátila jeho rodina. Mohli by osobně zkonzultovat, jak se k závislému členu rodiny chovat i případně jakým způsobem se ho pokusit motivovat ke změně. A také by získali psychickou podporu pro sebe, kterou v takto těžké situaci určitě potřebují. Doporučuji se obrátit na nejbližší AT ordinaci, jejich seznam dle regionů je na stránkách www.drogy-info.cz , vpravo v rubrice "mapa pomoci".