Otazka

Kristýna

Mužete mi prosím říci něco víc o žloutence typu C? Zajímalo by mě jak a čím je přenosná. Dík

Odpověděl: Petr Nosek

Dobrý den, Kristýno. Žloutenka je neodborný název pro onemocnění, které se jmenuje hepatitida. Jedná se o zánět jater, který je nejčastěji virového původu. Dle viru, který zánět způsobuje rozeznáváme několik typů, z nichž pro nás největší význam mají typy A, B a C. Typ C, na který se ptáte, je typicky přenosný parenterálně, což znamená, že zdaleka nejčastěji k přenosu dochází krví, ale možný je také přenos pohlavním stykem, i když je percentuelně méně častý. Toto onemocnění je typické pro injekční uživatele drog. Pravděpodobnost přenosu pohlavním stykem je menší. Přenos z matky na dítě v těhotenství je málo častý (asi 4%). Očkování proti hep. C neexistuje. Inkubační doba je asi 2 týdny až 6 měsíců. Asi čtyřem z pěti nemocných zůstává nemoc chronicky a postupně se u nich rozvíjí jaterní cirhóza se selháním jater, které je smrtelné. Doba rozvoje selhání je různá, závisí na individuální reakci organismu, konzumaci toxických látek (alkohol, pervitin, heroin ...), dietě, užívání podpůrných léků a vitamínů (Flavobion, Lipovitan). Hepatitida je vážné onemocnění, které by mělo být vždy odborně léčeno. Pokud není, je možnost nevratného poškození jaterní tkáně s následkem úmrtí a to buď v akutním stavu, nebo chronicky při rozvoji cirhózy. U chronických forem existuje možnost léčby injekčním Interferonem, kterou je možné nastoupit u uživatelů drog po minimálně 1/2 roce potvrzené abstinence. Jestli potřebujete vědět více, můžete zavolat do K-centra na tel. 02/83872186, kde Vám můžeme sdělit více, popř. dát kontakt na odborníky, kteří se specializují na tento medicínský obor. Pěkný den.